خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص سویا

آشنایی با خواص سویا

soybean

سویا یکی از بقولات است. نیام و دانه آن (لوبیا) غذای میلیون‌ها نفر را فراهم می‌کنند و در تهیه مواد شیمیایی نقش عمده دارند. سویا احتمالاً حاصل اهلی‌سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است. روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغنها است.درادامه مطلب زیر با اخواص این ماده خوراکی بیشتر آشنا خواهید شد.
سویا قرنهاست  كه غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می كنند . ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید می كند . سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ،‌( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است .
سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ،‌سیاه ، خاكستری و خالدار دیده می شود .
دانه سویا به بزرگی یك نخود كمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می كنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بكار می رود .
سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن كشور وجود دارد . سویا در حدود ۳۵۰۰ نوع مختلف دارد كه هر كدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .
تركیبات شیمیایی:
سویا از نظر  ویتامین های گروه B  بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد . همچنین در سویا كلروفیل و آنتی بیوتیكی بنام كاناوالین یافت می شود.
دانشمندان موفق شده اند كه از لوبیای سویا یك نوع آنتی بیوتیك ارزان قیمت تهیه كنند كه مورومیكس نامیده می شود و باكتریهای مضر روده را از بین می برد .
جدول زیر مواد موجود در صد گرم دانه خشك و رسیده ،‌جوانه سویا ، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد .

سویا دانه خشك جوانه  سویا شیر سس سویا
آب  ۱۰ گرم

۸۶گرم

۹۲/۵ گرم  ۶۲/۸گرم
پروتئین ۳۴ گرم ۶ گرم  ۳/۴ گرم  ۵/۶ گرم
 چربی   ۱۷/۷ گرم  ۱/۴   گرم  ۱/۵ گرم  ۱/۳ گرم
مواد نشاسته ای   ۲۹ گرم ۴/۷ گرم ۲/۲ گرم  ۹/۵ گرم
  كلسیم   ۲۲۶ میلی گرم ۴۸ میلی گرم ۲۰ میلی گرم ۸۲ میلی گرم
فسفر ۵۵۰ میلی گرم ۶۷ میلی گرم  ۴۸ میلی گرم ۱۰۴ میلی گرم
آهن ۴ میلی گرم  ۱ میلی گرم ۰/۸ میلی گرم ۴/۸ میلی گرم
ویتامین آ ۸۰ واحد  ۸۰واحد   ۴۰ واحد ۷۳۲۰ واحد
 ویتامین ب ۱ ۱/۱ میلی گرم /۲۵ میلی گرم ۰/۸ میلی گرم ۲ میلی گرم
ویتامین ب ۲ /۳ میلی گرم ۲ میلی گرم ۰/۰۳میلی گرم  ۰/۲۵ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۲/۲ میلی گرم ۰/۸ میلی گرم ۰/۲ میلی گرم   ۰/۴ میلی گرم

همانطور كه گفته شد سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است و در كشورهای فقیر از آن بعنوان جانشین گوشت استفاده می كنند . در جدول زیر سویا با گوشت مقایسه شده است.

 سویا گوشت گاو
آب ۹/۸۷%  ۷۴%
پروتئین ۳۶/۶۷% ۲۳/۷۴%
چربی  ۱۷%  ۲/۳%
پتاسیم ۳/۱% ۵۴%
اسید فسفریك ۱/۴۷% ۶۶%

بنابر این همانطور كه در جدول بالا دیده می شود مقدار پروتئین سویا ۱/۵ برابر گوشت گاو می باشد و منبعی غنی از پروتئین است . برای درست كردن شیر سویا ، دانه سویا را له كرده و بمدت ۲۴ ساعت تحت تاثیر آب قرار می دهند سپس آنرا صاف می كنند و بدین ترتیب نوشابه ای مانند شیر بدست می آید كه منبع غذایی خوبی است كه می توان بجای شیر گاو مصرف كرد .

روغن سویا كه از فشردن دانه های له شده وسیاه بدست می آید رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است و در حرارت ۱۵ در جه منجمد می شود ولی درجه حرارت معمولی حالت روان دارد.
خواص داروئی:
۱) سویا مقوی و باد شكن است.
۲) دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .
۳) در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.
۴) شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است .
۵) نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است  زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است .
۶) دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .
۷) سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.
۸) سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.
۹) سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.
۱۰) سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.
۱۱) سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.
۱۲) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.
۱۳) اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است .
۱۴) سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.
۱۵) فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است .
۱۶) سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.
۱۷) سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.
۱۸) برای تمیز كردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف كنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد بود .
۱۹) سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر  دهید.
۲۰) سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
۲۱) سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.
۲۲) سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.
۲۳) سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد . پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند .

طرز استفاده:
فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توانید از آنها استفاده كنید مانند شیر سویا ، شیر بریده سویا ،‌بلغور سویا ، سویای بو داده ،‌پروتیئن سویا ، سس سویا ، سویای تخمیر شده ،‌جوانه سویا و غیره .
مضرات :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .
منبع : www.iranhealers.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *