خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / چه نوع ژله ای بخوریم؟

چه نوع ژله ای بخوریم؟

34478481818106722991ژله یک نوع دسر بسیار خوشمزه بویژه برای بچه هاست درادامه مطلب زیر برای شما توضیح میدهیم که چه نوع ژله ای برای خوردن بهتر است.

معمولاً ژلاتين از کلاژن استخراج شده از بافت هاي همبند حيواني به دست مي آيد. براي تهيه ژلاتين، کلاژن خشک مي شود و به حالت پودر درمي آيد و با طعم دهنده، رنگ و شکر مخلوط مي شود. به نقل از سايت Prevention ، ۲ نوع ژلاتين وجود دارد، نوع معمولي و هيدروليزه شده. نوع معمولي آن حاوي پروتئين هاي پيچيده است و زماني که با مايعات مخلوط مي شود، به ژل تبديل مي شود. در حالي که کلاژن هيدروليز شده در اسيدآمينه حل مي شود و به ژل تبديل نمي شود. کلاژن هاي هيدروليز شده به طور معمول به نوشيدني ها افزوده مي شود.

آيا نوع گياهي نيز وجود دارد؟

در طبيعت گياهي، ژلاتين اغلب از ماده هايي مانند کاراگينان به دست مي آيد اما در صورت مصرف زياد اين نوع ژلاتين، مشکلات روده اي به وجود مي آيد.

چه ميزان ژلاتين مي توان مصرف کرد؟

اگر از پودر ژلاتين استفاده مي کنيد، مصرف روزي ۲ قاشق غذاخوري کافي است اما اگر از نوع قرص استفاده مي کنيد، بهتر است طبق دستور روي بسته مصرف کنيد يا با پزشک مشورت کنيد.

اهميت مصرف ژلاتين

ژلاتين غني از انواع اسيدهاي آمينه از جمله گلايسين است.اسيدهاي آمينه مواد مغذي و حياتي به ويژه در زمان بيماري و استرس است. اين ماده براي افراد مسن، زنان باردار، افرادي که مشکل مفصل دارند، افرادي که شيوه زندگي فعال دارند و افرادي که مصرف گوشت بالا دارند، بسيار مهم است.

خواص ژلاتين چيست؟

۱ – محافظت از بدن در برابر برنامه غذايي غني از گوشت. برخي بررسي ها نشان مي دهد که گلايسين در مقابله با عوارض جانبي متيونين، نوعي اسيد آمينه موجود در گوشت، مفيد است. متيونين مي تواند تأثير مفيد ويتامين هاي B را خنثي کند و خطر بيماري قلبي و برخي انواع سرطان را افزايش دهد.

۲ – سلامت روده

اسيد آمينه موجود در ژلاتين مي تواند به ساخت ديواره روده کمک کند. اين ماده براي افرادي که با انتخاب برنامه غذايي نادرست و مصرف برخي داروها، ديواره هاي روده شان آسيب ديده است مفيد است.

سلامت مفصل

بدن همچنين از ژلاتين براي بازسازي کلاژن، غضروف و بافت هاي پيوندي در مفصل ها استفاده مي کند. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، ورزشکاراني که به طور منظم ژلاتين را به برنامه غذايي خود اضافه مي کنند، نسبت به ديگران با درد مفصل کمتري مواجهند.

سلامت پوست و ناخن

براي سالم ماندن ناخن و مو نياز به کلاژن داريم. کلاژن پوست را انعطاف پذيرتر و ناخن ها را محکم تر مي کند.

ساخت توده عضلاني

ژلاتين منبع پروتئين است که عضله براي رشد به آن نياز دارد. اين به ويژه براي افرادي که برنامه ورزشي جديدي را آغاز کرده اند و قصد عضله سازي دارند، اهميت دارد.

بايد چه نوع ژله اي مصرف کنيم؟

ژله هاي جعبه اي که حاوي رنگ، شکر و مواد نگه دارنده است، مفيد نيست اما ژلاتين هاي معمولي به شکل پودر يا ورق مفيد است و مي توان آن را به نوشيدني ها اضافه کرد.

 منبع:خراسان

منبع:سلامت نیوز

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *