خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / نحوه نگهداری از گیاهان خانگی

نحوه نگهداری از گیاهان خانگی

12گیاهان خانگی طراوت خاصی به خانه میبخشند و نیاز به مراقبت های خاصی دارن که درادامه مطلب زیر بسیاری از این مراقبت ها را برای شما عزیزان آورده ایم.

مناسب‌ترین مکان برای رشد و نمو

اکثر گیاهان خانگی برای رشد و نمو به نور زیاد، دمای مناسب و رطوبت نسبتاً بالایی نیاز دارند. با این وجود، برخی از گیاهان نیز احتیاجات خاص خود را دارا می‌باشند. برای مثال گیاهان گل دار و آن‌هایی که دارای برگ‌های رنگی هستند، بیش از گیاهانی که برگ سبز و بدون گل دارند، به نور احتیاج دارند. مثلا سرخس محیط کم نور را دوست دارد و کاکتوس‌ها، گیاهان آبدار و گوشتخوار یا حشره خوار، از روشنایی طاقچه کنار پنجره لذت می‌برند. با این وجود، در تابستان‌ها از قرار دادن آن‌ها در کنار پنجره‌های جنوبی ساختمان پرهیز کنید؛ زیرا نور زیاد باعث سوختن سطحشان می‌شود.

به‌طور کلی اگر مشاهده کردید که رشد گیاه‌تان با کندی و تاخیر صورت می‌گیرد، گیاه گلدار شما عاری از گل شده و یا گیاهی که برگ‌های رنگی داشته، برگ سبز ساده می‌دهد، گیاه را به مکان پر نور تری منتقل کنید.

در فصل پاییز و زمستان که گیاه میزان نور کمتری دریافت می‌کند به طور طبیعی روند رشدش هم کندتر می‌شود، پس نگران نشوید و تنها به مراقبت از گیاه بپردازید. کارهایی مثل تعویض گلدان و قلمه‌زدن را تا آغاز بهار به تاخیر بیندازید.

آبیاری

اکثر گیاهان خانگی در اثر آبیاری بیش از حد، از بین می‌روند. سعی کنید فقط نم خاک را حفظ کنید و قبل از آبیاری مجدد، خاک گیاه تقریباً خشک شده باشد. می‌توانید میزان نمناکی خاک را با فشار دادن انگشت خود در خاک بسنجید. گیاه را از بالا آب داده و ظرفی در زیر گلدان قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. اغلب گیاهان در فصل رشد و نمو خود در بهار و تابستان، به آبیاری بیشتری احتیاج دارند. عموماً آب آشامیدنی برای آبیاری گیاهان مناسب است ولی گاهی ممکن است برخی گیاهان تخصصی مانند ارغوان و حشره خواران، کمی پر دردسر‌تر باشند. در فصل زمستان گیاهان به میزان آب کمتری نیاز دارند.

رطوبت

سرخس، ارغوان و دیگر گیاهان استوایی از اسپری روزانه آب لذت می‌برند. می‌توانید گلدان آن‌ها را بر روی یک سینی که از سنگ پر شده و پر از آب است قرار دهید تا در محیطی مرطوب قرار گیرند.

آبیاری در تعطیلات

غالب گیاهان منزل می‌توانند بدون آبیاری روزانه تا ۲ هفته دوام بیاورند، ولی باید تدابیر خاصی برایشان بیاندیشید. پیش از سفر، گیاهان را کاملاً سیراب کنید. گیاهانی که دارای گلدان‌های بزرگ هستند، در اطاقی سایه دار دوام می‌آورند. گیاهانی که از محیط‌های مرطوب لذت می‌برند، باید در وان حمام بر روی یک حوله مرطوب قرار داده شوند. اگر نور مستقیم به داخل حمام می‌تابد، می‌توانید جلوی پنجره را بپوشانید تا نور کمتری به داخل برسد.

تغذیه

اکثر گیاهان بدون تغذیه هم رشد کاملی دارند؛ اما گیاهانی که گل می‌دهند، با تغذیه هفتگی از مواد غذایی مایع بهتر رشد می‌کنند. دلیلش این است که دائماً گرسنه هستند. هنگامی که آن‌ها را به گلدان‌های بزرگتری منتقل می‌کنید، چند دانه مخصوص باروری به خاک گلدان اضافه کنید، اما قبل از آن دستورالعمل روی بسته دانه‌های بارور را به خوبی مطالعه کنید تا زیادی دانه نریزید.

هرس کردن

نگهداری اکثر گیاهان راحت است، فقط کافی است که برگ‌های مریض، مرده و زرد شده را بکنید. در صورت لزوم شاخه‌های خود رو و زائد را با قیچی باغبانی ببرید.

گیاهان را تمیز نگه دارید

گرد و غبار به راحتی بر روی برگ‌های گیاهان می‌نشیند که ممکن است قابل دیدن هم نباشند ولی عین حال از تنفس و رشد و نمو گیاه و برگ‌ها جلوگیری می‌کند. لذا با یک پنبه نمدار سطح آن‌ها را تمیز کنید.

آفت های گیاهان خانگی

اگر احساس می‌کنید که گیاه شما قدرت و نیروی لازم را ندارد، به دنبال پرزهای سفید رنگ بگردید. این پرز‌ها آفت‌هایی هستند که شیره و عصاره گیاهان خانگی را می‌مکند. آن‌ها را به نرمی با صابون طبیعی اسپری کرده و پاک کنید. حشرات ریزی که بر روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان جمع می‌شوند، مکنده عصاره گیاه هستند، به وسیله پنبه نمدار آن‌ها را پاک کنید.

ظاهر شدن تارهای منظم در نوک گیاه و یا پدیدار شدن نقطه‌های زرد رنگ بر روی برگ‌ها، نشانه نوعی کرم گیاه است که به آن کرم عنکبوتی قرمز می‌گویند. این آفت در شرایط گرم و خشک پدید می‌آیند، لذا لازم است که قسمت‌های بیمار را قطع کرده و به منظور بالا بردن رطوبت، گیاه را با اسپری آب، نمدار کنید.

مترجم: امیر ماتیو علوی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *