خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / سیب بخورید،لاغر شوید

سیب بخورید،لاغر شوید

ba1654سیب به عنوان یکی از میوه هایی است که سرشار از ویتامین ها برای سیستم دفاعی بدن است که مصرف روزانه آن توسیه میشود به تمام این محاسن این میوه باید خاصیت لاغری بخشی را اضافه کرد درادامه مطلب زیر دررابطه با این موضوع بیشتر توضیح میدهیم.

سیب درختى‏ از خانواده رزاسه‏ است و در برگ‏‌هاى سیب حدود یک درصد گلوکزید فلوریزین و در تخم آن علاوه بر آمیگدالین، گلوکزید فلوریزین وجود دارد.

در بررسى‏‌هاى علمى در برگ سیب وجود یک مادّه ضد باکترى به نام فلورتین‏ ثابت شده است. این ماده ضد باکترى، از رشد باکترى‏‌هاى گرام مثبت و گرام منفى جلوگیرى مى‏‌کند. در میوه رسیده سیب مقدار قابل ملاحظه‏‌اى هیدرات کربن و قندهایى از نوع فروکتوز، گلوکز و سوکروز وجود دارد. همچنین، در دانه‏‌هاى سیب هورمون رشد یافت مى‏‌شود.

در قسمت قابل خوردن سیب پکتین به صورت پکتات سدیم وجود دارد. در سیب رسیده وجود پنجاه درصد مواد ازته غیر پروتئینى را اسپاراژین تشکیل مى‏‌دهد. در پوست سیب ویتامین‏‌هاى مختلفی از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید اسکوربیک، اسید لاکتیک، اسید سوسکینیک وجود دارد که بیشتر اسیدهاى سیب اسید مالیک است.

در سیب کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین‏ A وC و فسفر وجود دارد. همچنین، آنزیم‏‌هاى آمیلاز، پروتئاز، پروکسى‏‌داز، الکل‏‌هاى متیلیک، اتیلیک، پروپیلیک، بوتیلیک به اثبات رسیده است.

خواص درمانى سیب

دم‏کرده پوست درخت سیب به‏‌عنوان تب‏ بر در موارد تب‏‌هاى نوبه‏‌اى، تب‏‌هاى صفراوى و مالاریا تجویز مى‏‌شود. ریشه درخت سیب خواب‏ آور و ضد کرم است. میوه‏‌اش ضد اسهال، مدّر و آرام‏‌بخش است.

سیب پخته ملیّن و نرم‏ کننده شکم بوده و براى رفع بى‏‌خوابى مفید است. سیب مانع تشکیل اسید ارویک در بدن مى‏‌شود لذا خوردن آن براى تصلّب شرایین، نقرس و روماتیسم مفید است.

آب سیب یا عصاره آن در سرماخوردگى و سرفه مؤثر است، همچنین؛ مقوّى، مغزى، کبد و اعصاب است. پخته آن خشونت صدا را برطرف می‌کند و براى تقویت قلب، رفع حالت سوداوى و عصبانى شدن مؤثر است. سیب عطش را فرونشانده و براى اسهال مفید است.

احادیث فراوان و متعدّد اهمیت را دو چندان می‌کند. حضرت صادق (ع) مى‏‌فرماید : خوردن سیب التهاب را فرونشانده و تب را قطع مى‏‌کند.

از نظر علمى ماده‏‌اى در سیب وجود دارد به نام فلورتین که با آب ترکیب شده و خاصیت تب‏ برى پیدا مى‏‌کند لذا سیب علاوه بر دارا بودن مواد غذایى کامل، مقوّى عضلات قلب، قابض و ضدعفونى‏‌کننده روده‏‌ها (به علت وجود تانن- زیرا آثار بیولوژیکى و فیزیولوژى تانن‏‌ها بر ژرم‏‌هاى روده‏‌اى مثبت است) و نیز از رشد قارچ‏‌ها و انگل‏‌ها جلوگیرى کرده و چون داراى عاملى فنلى است، آنتى‏سپتیک و گندزدا است.

درباره سیب، حضرت صادق (ع) باز چنین مى‏‌فرماید : به بیماران مبتلا به تب سیب بخورانید زیرا نافع‏‌تر از آن براى تب‏ دار نیست. باز چنین مى‏‌فرماید : اگر مردم خواص کامل سیب را مى‏‌دانستند به جز آن به بیماران خود چیزى نمى‏‌دادند.

همچنین مى‏‌فرماید : به‏ طور کلى چنان‏چه از نظر علمى در قسمت ترکیب شیمیایى بررسى شده است، یکى از خواصّ آن مؤثر بودن در کم‏ کردن و از بین بردن سموم بدن، به‏ خصوص اسید اوریک، اوره و نیز درباره تأثیر آن بر بیمارى‏‌هاى عصبى روانى تأکید شده است.

خلاصه اینکه به علت دارا بودن فلورتین، ضد میکروب، انگل و ویروس‏‌ها است. به علت وجود ریبوفلاوین ضد التهاب، ضد میکروب و ضد حساسیت است در اثر داشتن نیاسین ضد چربى اضافى، چاقى و فشارخون است.

در کتاب همیشه سالم و لاغر باشد آمده است: به علت وجود ترکیبات تاننى سیب به آن خاصیت ضد اسهال، ضد سوختگى، ضد باکترى را داده است. بهترین ماده غذایى براى رژیم لاغر شدن و کم شدن وزن است. آب آنکه با پوست گرفته شده باشد بهترین دارو براى صاحبان اسید اوریک است.

منبع:تسنیم

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *