خانه / آرایشی و زیبایی / ریزش مو و عوامل آن

ریزش مو و عوامل آن

ریزش مو و عوامل آن

اینکه چند سال دارید یا موهایتان چه جنسی دارد مهم نیست،آشنایی با عوامل ریزش موهایتان و راهکارهای مقابله با آنها مهم است.

شامپو کردن، شانه زدن یا برس کشیدن  میتواند با شکستن مو به آن آسیب برساند. استفاده از کرم ها یا نرم کننده ها پس از شامپو زدن، مو را نرمتر و شانه کردن آن را راحت تر میکند. موی خیس شکننده تر از موس خشک است.
استفاده نادرست از لوام آرایش مو، بسیاری از زنان و مردان از مواد شیمیایی برای موی سرشان استفاده میکنند، مانند رنگها،مقاوم کننده ها و فرهای دائمی. اگر این وسایل به درستی مورد استفاده قرار نگیرند به مو آسیب میرسانند. به هر حال اگر استفاده از این مواد بسیار زیاد و به دفعات باشد، میتواند مو را ضعیف و شکننده کند. اگر این مواد مدت طولانی روی سر بمانند، میتوانند مو را ضعیف و شکننده کنند.
در آرایش مو مانند دم اسبی بستن ئ یا بافتن که باعث کشیده شدن مو میشوند، نباید خیلی محکم مو را کشید و بست زیرا کشیده شدن دائمی مو باعث ایجاد کم خونی مخصوصا در حاشیه پوست سر میشود.
اگر مویی را که قبلا رنگ شده دوباره رنگ کنید، به مو آسیب میرسد. اگر موی شما بر اثر استفاده از این گونه مواد شکننده شده باشد، بهتر است مدتی از این مواد استفاده نکنید تا موهایتان رشد کرده و تقویت شوند.
از خشک کردن مو با حوله و شانه زدن و برس کشیدن خشونت آمیز مو باید جدا خودداری کرد.
از قانون صد بار برس کشیدن دیگر پیروی نکنید، چرا که به موی شما آسیب میرساند. در عوض از شانه های دانه درشت با فاصله زیاد و برس هایی با سر نرم و ملایم استفاده کنید.
هنگامی که یک خانم باردار است موهای او بیشتر رشد میکند اما پس از وضع حمل، موها وارد دوره استراحت میشوند. بعضی خانمها طی دو تا سه ماه متوجه ریزش موهایشان میشوند. این ریزش ممکن است از یک تا شش ماه طول بکشد اما بالاخره برطرف خواهد شد.
بیماریها میتوانند باعث شوند که مو در مرحله استراحت قرار گیرند. شخص ممکن است چهارهفته تا سه ماه پس از تب بالا و بیماری سخت همراه با عفونت، با دیدن ریزش شدید مو شوکه شود اما این مشکل معمولا خود به خود برطرف میشود.
هم کمکاری و هم پرکاری غده تیروئید ممکن است ایجاد کم مویی کند. پزشک شما میتوانید با تست های آزمایشگاهی بیماری تیروئید شما را تشخیص دهد. ریزش موی ایجاد شده بر اثر بیماری تیروئید میتواند با درمان صحیح برطرف شود.
بعضی از مردم به رژیمهای شدید و سخت غذایی رو می آورند که میزان پروتئین آن کم است و یا دارای عادات غذایی بسیار غیرطبیعی هستند. آنها ممکن است دچار سوتغذیه پروتئین شوند. بدن با رفتن به مرحله استراحت رشد مو ، پروتئین را ذخیره میکند و در نتیجه رشد مو دچار اختلال خواهد شد. ریزش بسیار شدید موی سر دو تا سه ماه بعد اتفاق خواهد افتاد و موها به آسانی از ریشه کنده خواهند شد. این وضعیت را میتوان با خوردن پروتئین کافی برطرف کرد.
مصرف بعضی داروها ممکن است ریزش موی موقت را به همراه داشته باشد، مثل داروهایی که برای ناراحتی هایی که در زیر مورد استفاده قرار میگیرند: نقرس، آرتروز، افسردگی فشارخون بالا. مصرف مقدار زیاد ویتامین آ نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.
بعضی از روشهای درمان سرطان تقسیم سلول ها در سلول های مو تاثیر میگذارند و آن را متوقف میکنند. موها نازک میشوند و به محض خروج از پوست سر میشکنند. بیماران ممکن است حتی نود درصد موهای سرشان را از دست بدهند. البته موها پس از اتمام دوره درمان دوباره رشد خواهند کرد.
خانم هایی که در دوران استفاده از قرص های ضدبارداری دچار ریزش مو میشوند، معمولا زمینه ارثی برای نازک شدن مو دارند. در صورت نازک شدن مو، بیمار میتواند با متخصص زنان برای تعویض ثرص ضد بارداری اش مشورت کند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

پیاز باعث زیبایی پوست و مو می شود

  پیاز نه فقط برای درمان ریزش موها، بلکه برای رشد مجدد موهای ریخته شده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *