خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / روش های پرورش سیب زمینی در منزل

روش های پرورش سیب زمینی در منزل

8daa342a88f76e90860f26aef71a90f8سیب زمینی از جمله سبزیجاتی است که دایم مورد مصرف قرار میگیرید که ما میتوانیم درمنزل روشهای کاشتن سیب زمینی را امتحان کرده ومورد بررسی قرار دهیم .درادامه مطلب زیر با روشهای کاشت سیب زمینی در منزل آشنا خواهید شد.

– ردیف‌های تپه‌ای

در خاک آماده شده‌ی خود، گودال‌های مستقیم و کم عمق با فاصله های ۵ تا ۷/۵ سانتی متر از هم ایجاد کنید. سیب زمینی‌های دارای چشم را با فاصله های ۳۰ سانتی‌متری از هم بکارید و روی آنها را با حدود ۷/۵ سانتی متر از خاک بپوشانید. زمانی که طول جوانه‌ها به ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر رسید با استفاده از یک بیلچه از خاکی که بین ردیف‌های کشت قرار دارد، بردارید و گیاه را با آن محصور کنید به طوری که نصف ساقه‌ها با خاک پوشانده شود. در طول زمان رشد گیاه، در صورت نیاز، این کار را تکرار کنید تا غده‌های سیب زمینی کاملا با خاک پوشانده شوند.

مزایای این روش: احتیاج به خرید یا ساخت گلدان نیست بنابراین نیازی به جابه جایی خاک نیست. این روش آسان و کم هزینه و اثبات شده است و کشاورزان هزاران سال است که از آن استفاده می کنند. روشی کاربردی برای کاشت در مقیاس بزرگ است.

معایب این روش: ممکن است که میزان محصول به دلیل کیفیت خاک، کم باشد. در مکان‌هایی که خاک به خوبی فشرده نمی‌شود یا دارای مواد ارگانیک کم است، امکان دارد یکی از روش‌های کشت در بالای سطح زمین مناسب‌تر باشد.

۲- پوشاندن با کاه

سیب زمینی‌های دارای چشم را روی سطح خاک آماده شده قرار دهید. برای کاشت از همان میزان فاصله ای که در روش اول گفته شد پیروی کنید و روی آنها را به اندازه ی ۵ تا ۵/۷ سانتی متر با کاه سبک و بدون دانه بپوشانید. در طول زمان رشد نیز، اطراف ساقه‌ها را با کاه بپوشانید و به تدریج یک لایه از کاه را روی گیاه ایجاد کنید.

مزایای این روش: این لایه از کاه موجب حفظ رطوبت خاک و از بین رفتن علف هرز می‌شود. برداشت محصول بدون کندن زمین و بسیار آسان انجام می‌شود. این روش برای از بین بردن سوسک سیب زمینی کولورادو پیشنهاد می شود.

معایب این روش: تستی که انجام شد نشان داد که محصول این روش کمی کمتر از محصول روش اول است. موش‌های زمین زراعی از کاه‌ها برای دسترسی به محصول، استفاده می‌کنند.

۳- بستر کشت دارای دیواره

خاک کف بستر کشت که تا نیمه از خاک پر شده است را با بیل نرم کنید. برش‌های سیب زمینی که دارای چشم است را به فاصله‌های ۳۰ سانتی‌متری از هم در تمام جهات قرار دهید و روی آنها به اندازه‌ی ۷/۵ سانتی‌متر خاک بریزید. هم زمان با رشد سیب زمینی‌ها، مقدار بیشتری خاک به آنها اضافه کنید تا بستر کشت، پر شود. اگر امکان داشت می‌توانید برای برداشت راحت‌تر محصول،  دیواره‌ها را بردارید.

مزایای این روش: این روش در آزمایش‌های من، بیشترین محصول را داشت و اندازه‌ی سیب زمینی‌ها به طور یکسانی بزرگ بود. استفاده از روش بستر کشت دارای دیواره، زمانی که خاک باغچه سنگین و دارای زهکشی ضعیف است، مناسب است.

معایب این روش: خاکی که برای پر کردن بستر کشت نیاز است باید از جای دیگری آورده شود

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *