خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / جلوگیری از مدفوع کردن گربه در باغ

جلوگیری از مدفوع کردن گربه در باغ

gyyuuuu-300x300مدفوع گربه به دلیل بیماریهایی که به انسان منتقل میکند نظیر توکسوپلاسموز اهمیت فراوانی برای جلوگیری دارد.در ادامه مطلب زیر راههایی برای جلوگیری از مدفوع کردن در باغ برای شما بیان میکنیم.

برای این کار شما می‌توانید از سد‌های مکانیکی، بازدارنده‌های شیمیایی یا طبیعی و یا فراری دهنده‌های صوتی استفاده نمایید. به وسیله این سه روش می‌توانید از مدفوع کردن گربه‌ها در باغ خود جلوگیری کنید.

گربه‌ها از خاک نرم در اطراف گیاهان تازه کاشته شده به عنوان محلی برای مدفون کردن مدفوع خود استفاده می‌کنند. علاوه بر ایجاد بوی بد، مدفوع و ادرار گربه به گیاهان لطمه می‌زند؛ چون گربه‌ها گوشتخوار هستند، درون ادرار و مدفوع‌شان مواد مضر و بیماری‌زایی که از پرندگان و موش‌های خورده شده به آنها انتقال یافته‌اند، وجود دارد.
سد‌های مکانیکی برای جلوگیری از مدفوع و ادرار کردن گربه‌ها در باغ
چون گربه‌ها به دنبال حفر خاک نرم و سبک هستند، با یک تورِ مشبک (لانه مرغی) سراسر روی خاک را بپوشانید. و دانه‌ها و یا نهال‌های خود را در میان سوراخ‌های این تور مشبک بکارید. گربه‌ها دوست ندارند روی این طور سیمی راه بروند و از همه مهم‌تر اینکه نمی‌تواند آن را برای دفن مدفوع یا ادرار خود حفر کنند.
یک شیوه دیگر این است که در اطرافِ گیاهان تخته سنگ‌هایی قرار داده و یا سنگریزه بریزید. گربه‌ها علاقه‌ای به حفر سنگریزه و یا تکان دادن سنگ‌های صخره مانند ندارند و این سنگ‌ها میزان خاک نرمِ در دسترسِ گربه‌ها را کاهش می‌دهند. در این شیوه شما باید سعی کنید که خاک اطراف گیاه‌تان تا جایی که ممکن است برای گربه‌ها در دسترس و دعوت کننده نباشد. می‌توانید از کاشت بوته‌های گلِ سرخ نیز استفاده کرده و یا چوب‌های نازک و یا چنگال‌هایی پلاستیکی را به صورتِ عمودی در خاک بگذارید، تا بدین وسیله فضای باز و راحتِ باغ را برای گربه‌ها کاهش دهید. همچنین می‌توانید در اطراف درختان یا بوته‌های تازه کاشته شده، سیم‌هایی بکشید تا از دسترسی گربه‌ها به آن‌ها جلوگیری کنید.
همانطور که تمام افرادی که گربه دارند می‌دانند، گربه‌ها از آب و حفرِ خاک خیس تنفر دارند. بنابراین همیشه لایه سطحی خاک باغ را کمی مرطوب نگاه دارید تا از آمدن گربه‌ها و حفر خاک توسط آنها جلوگیری کنید؛ بیرون کردن گربه از باغ برای حفظ باغ مهم خواهد بود. اگر زمانی یکی از آنها را در حال حفر زمین دیدید، با یک اسپری کوچک به او کمی آب بپاشید، تا بفهمد شما از این حرکت او استقبال نخواهید کرد (بدین وسیله گربه به یاد خواهد داشت که شما به حضور او در باغ پاسخ مثبتی نخواهید داد). اگر از آب پاش‌هایی با سنسور حرکتی در باغ خود استفاده کنید، آنها ۲۴ ساعته از باغتان مراقبت کرده، گربه‌ها و دیگر حیواناتی که به باغ وارد می‌شوند را تشخیص می‌دهند با پاشیدن آب آنها دور می‌کنند.
مواد دافع شیمیایی
مواد دفع کننده تجاری که حاوی بوی ادرار حیوانات درنده‌ای نظیر گرگ‌های صحرایی یا روباه هستند، در مغازه‌های مخصوص تجهیزات باغ‌ موجودند. شما همچنین می‌توانید این مواد دافع را در خانه و با استفاده از رایحه موادی که گربه‌ها از آن اجتناب می‌کنند، آماده کنید. برای مثال، پوست مرکبات را خرد کرده و در محلی که می‌خواهید از آن محافظت کنید بپاشید یا مقداری اسطوخودوس، رزماری و پونه را خرد کرده و روی سطحِ خاک بپاشید. همچنین می‌توانید مقداری محلولِ آب و رزماری را در اطراف باغ، روی سطح خاک اسپری کنید.
به نظر می‌رسد که گربه‌ها از رایحه روغن رازیانه و روغن اکالیپتوس نیز دوری می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید مقداری توپ پنبه‌ای را در این روغن‌ها بخیسانید و در سراسر خاک قرار دهید. هفته‌ای یک بار یا پس از هر بار بارش باران این توپ‌های پنبه‌ای را با توپ‌های پنبه‌ای جدید جایگزین کنید.
دافعه صوتی
باغبانانی که با ورود گربه‌ها به باغ مشکل دارند، می‌توانند از آویختن آویز‌هایی که با وزش باد به صدا در می‌آیند استفاده کنند. اگر گربه‌ها به صدای این آویز‌ها نیز عادت کردند، می‌توانید از یک دافع صوتی اولتراسونیک (دافع فراصوتی) استفاده نمایید.
وسایل دافع اولتراسونیک نسبت به حرکت حساس هستند و هنگامی که گربه‌ای وارد باغ می‌شود (بیرون کردن گربه از باغ)، صوتی با بسامد بالا تولید می‌کنند که خارج از محدوده شنوایی انسان است، اما گربه‌ها را می‌ترساند. اکثر این دافع‌های فراصوتی با باتری کار می‌کنند (که نیازی به وصل آن‌ها به پریز نیست)، برخی دیگر این گونه نیستند و در نتیجه باید در فاصله نزدیک‌تری از خانه مورد استفاده قرار بگیرند.
مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardeningtipsnideas.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *