خانه / آرایشی و زیبایی / بهداشت پوست و مو در دوران حاملگی

بهداشت پوست و مو در دوران حاملگی

n00040007-b

در این مطلب می خواهیم مطالبی در مورد بهداشت پوست و مو در دوران حاملگی اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم .

پوست خانمهای حامله نسبت به دیگران کمی گرمتر وپرخونترمی باشد ودربرخی ازمناطق پوست رگه های قرمزی درزمان حاملگی ایجاد می شود که اینها دراثرتغییرات هورمونی بدن درزمان حاملگی بوده که سبب بازشدن عروق سطحی پوست وقرمزی آن می شود . برای مثال درکف دست یک زن حامله ممکن است بطورطبیعی قرمزی هایی بروزکند که این یک حالت طبیعی است ونیازبه درمان خاصی ندارد. گاهی بعلت همین تغییرات عروقی ضایعاتی بخصوص درپوست صورت ایجاد می شود که بشکل برجسته وخونریزی دهنده است واین ضایعات قرمزکه شبیه خال بوده اما دارای عروق زیاد وخونریزی دهنده هستند باید توسط پزشک متخصص پوست معاینه شده ودرصورت نیازبه درمان آن پرداخت .  اما بعلت قرمزی هایی که درپوست مناطق بازودرمعرض آفتاب بدن مانند صورت ایجاد می شود بهتراست درزمان حاملگی نیزازضد آفتاب مناسب پوست خانمهای حامله استفاده شود . این ضدآفتاب باید عطرومواد افزودنی کمتری داشته باشد ؛ لذا استفاده ازکرمهای ضدآفتاب مخصوص بچه ها دراین زمان مناسبتراست .


علاوه برتغییرات عروقی درخانمهای حامله با پرنگ شدن پوست دربرخی مناطق مانند دورنوک سینه وپایین ناف ومناطق تناسلی نیزمواجه می شویم . همچنین درخالهای فرد حامله نیزتغییراتی رخ می دهد وبه نظرمی رسد که خالها پررنگتروبزرگترمی شوند . همه این تغییرات بعلت هورمونهایی است که درزمان حاملگی افزایش یافته اند . البته این تغییرات بهتراست توسط متخصص پوست معاینه شده تا طبیعی بودن آنها ثابت گردد. درزمان حاملگی پررنگی هایی نیزدرناحیه صورت ایجاد می شود که این حالت را ماسک حاملگی یا ملاسما نیزمی گویند . البته ملاسما می تواند درافراد غیرحامله نیزبروزکند . ملاسما با پررنگی مناطق مرکزی پوست صورت مانند بینی وگونه ها ووسط پیشانی همراه است این حالت تا چند ماه پس اززایمان نیزماندگاربوده وگاهی نیزتا سالها می تواند طول بکشد . بعلت اثرات آفتاب بر افزایش رنگدانه های پوست صورت، جهت جلوگیری ازافزایش ملاسما می توان ازضد آفتاب استفاده نمود اما ازکرمهای دارویی ضد لک درهنگام حاملگی بهتراست که استفاده نشود . اما می توان پس از زایمان درصورتی که این نوع لکه ها خود بخود ازبین نرفت ؛ ازکرمهای ضد لک ویا لایه بردارتحت نظرمتخصص استفاده نمود .  یکی دیگرازتغییرات پوست درحاملگی ایجاد نوارهای قرمز رنگی درشکم می باشد که این نوارها بعلت کشش بیش ازحد پوست درهنگام حاملگی وبعلت اتساع شکم می باشد که الیاف کلاژن پوست تحمل این اتساع را نداشته ودراثرپارگی این الیاف است که چنین ضایعاتی ایجاد می شود .این ضایعات را استریا می گویند ومی تواند درسینه زنان باردارنیز رخ دهد .  این نوارهای قرمز ممکن است دربرخی خانمها تا مدتها بعد اززایمان نیزادامه یابد ویا به رنگ پوست درآمده وبه همان حالت بماند . جهت درمان این حالت ویا پیشگیری ازآن درهنگام بارداری کرمهای مختلفی وجود دارد که می توان ازبرخی ازآنها که سندیت علمی بیشتری دارند استفاده نمود . اما باید به خاطرداشت که این ضایعات تنها با داروهای موضعی کمی بهبودی داشته وبطورکامل نیزنمی توان ازبروز آنها درهنگام بارداری جلوگیری نمود . روشهایی مانند لیزر ومیکرودرمابریژن نیز تا حدودی به درمان این ضایعات می تواند کمک کند که البته باید هردواین اعمال پس ازتست یک قسمت ازپوست مبتلا انجام گیرد . ازدیگرتغییرات پوست درحاملگی می توان به تعریق بیش ازحد اشاره نمود که این حالت می تواند برای زن باردار دردسرسازبوده وموجب ناراحتی او شود اما پس اززایمان این حالت بهبود می یابد .


ازشدت برخی بیماریهای پوستی درزمان حاملگی کاسته می شود که ازجمله این بیماریها می توان به آکنه اشاره نمود که معمولاً بخصوص درنیمه دوم حاملگی ازشدت آن کاسته می شود . همچنین درزمان حاملگی ازشدت ریزش موها کاسته می شود که این امرنیزمربوط به تغییرات هورمونی بوده وموهایی که دراین دوره بطورطبیعی ریزش نمی کنند پس اززایمان معمولاً در۶-۴ ماهگی نوزاد شروع به ریزش می کنند که به این ریزش مو ریزش موی پس از زایمان می گویند ونوعی ریزش موی تلوژن افلوویوم محسوب می شود که می تواند بعلت استرسها ، خونریزیها ، اعمال جراحی و بیماریهای تب دارنیزایجاد شود .   با توجه به این نکات توصیه می شود که خانمهای حامله دردوران بارداری ازاستفاده ازمواد زیبایی که می تواند درموها ایجاد شکنندگی وخشکی بیش ازحد نماید خودداری نمایند وهمچنین ازسشوارکشیدن های حرفه ای ، فرکردن و رنگ نمودن مو نیزبرحذرباشند . بطورکلی بهتر است درزمان حاملگی از تحریک پوست ومو با مواد محرک که اکثراً بعنوان آرایشی استفاده می شود خودداری نمود تا این دوران با کمترین اثرات مضربرپوست ومو طی شود .


از مشکلات دیگری که درزمان حاملگی ممکن است ایجاد شود حالتی است به نام  ” بثورات دانه ای کهیری خارش دار” که معمولاً در سه ماهه آخر حاملگی ایجاد شده ودرزنان حامله ای که برای اولین بار حامله شده اند رخ می دهد. این حالت بیشتر بعلت اتساع بیش از حد شکم ایجاد می شود ودر دوقلوزایی ها یا مواردی که جنین نسبتاً درشتتر می باشد بیشتر رخ می دهد . ضایعات به شکل کهیری وخارش دار بوده و ابتدا درنوارهای قرمز ایجاد شده درروی شکم خود را نشان می دهد . این ضایعات به شکل دانه های قرمز ویا گاهی مناطق وسیع برجسته قرمز ظاهر می شوند . خارش این حالت نسبتاً شدید بوده وگاهی باعث اضطراب ونگرانی مادر واطرافیان او می گردد  . در این موارد گاهی خارش  باعث ایجاد کندگی هایی در روی پوست می شود که به این کندگی ها اصطلاحاً excoriation می گویند . این ضایعات معمولاً با زایمان یا مدت کوتاهی پس از آن بهبود می یابد و آثاری نیز از خود بجا نمی گذارد . درمان جهت خارش بیمار شامل استفاده از داروهای موضعی ضد خارش بی ضرر مانند کالامین ، کروتامیتون ویا استفاده از استروییدهای موضعی با قدرت متوسط می باشد . درصورت شدید بودن خارش می توان با صلاحدید متخصص زنان وزایمان از داروهای خوراکی ضد خارش مانند آنتی هیستامینهایی مانند کلرفنیرامین ویا دیفن هیدرامین نیز استفاده نمود . اما بهرحال باید این نکته را درنظرداشت که بعلت حاملگی نمی توان از خیلی از داروهای خوراکی بهره برد لذا مادرحامله تاحدودی باید این حالت وخارش ناشی از آن را تحمل کند وبا دانستن این نکته که این ضایعات هیچگونه ضرری برای جنین نداشته وتنها خارش آنها باعث آزار مادر می شود خیلی از خانمها این مشکل را بخوبی تحمل می کنند . گاهی این ضایعات پوستی درحاملگیهای بعدی فرد نیز ایجاد می شود که دراین صورت هربار شدت آن کمتر از دفعه قبل خواهد بود .

لازم است بدانید بعضی ضایعات پوستی در دوران حاملگی بعد از وضع حمل بر طرف می شود .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

پیاز باعث زیبایی پوست و مو می شود

  پیاز نه فقط برای درمان ریزش موها، بلکه برای رشد مجدد موهای ریخته شده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *