خانه / آشپزی / اثرات تغذیه مناسب بر پوست

اثرات تغذیه مناسب بر پوست

148327422_1_B

دانستنی هایی در مورد اثرات تغذیه مناسب بر پوست ، با ویتامین های مفید برای پوست به شما بیان می کنیم .

ویتامین ها بخشی از کل غذاهای دریافتی ما هستند و برای متابولیسم و عملکرد فیزیولوژی آن ضروری است، البته این بدان معنی نیست که ویتامین بخصوص وجود ندارد که برای پوست مفید باشد. ویتامین ها نیز مثل هورمونها اندازه مشخصی دارند و نباید از حد معمول م***** شود.
بر اساس نتایج AAD (American Academyof Dermatology)، ویتامینها، مواد مغذی، آنتی اکسیدانها و دیگر ذخایر غذایی به طور مستقیم بر روی پوست تاثیر می گذارند و پوست از غذاهایی که می خوریم بسیار تاثیر پذیر است.
ـ ویتامینهای موثر در فعالیت پوست، ویتامین K, A, E, C و B Complex هستند.
ـ ویتامین E, C به کاهش آسیب رادیکالهای آزادی که در اثر نور خورشید، سیگار کشیدن و… ایجاد می شود، کمک می کنند. رادیکالهای آزاد، کلاژن، الاستین و فیبرهای حمایت کننده در ساختمان پوست را تخریب کرده و باعث چین و چروک و علائم پیری می شوند.
میزان دریافت ویتامین C ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در هر روز می باشد و آن را می توان از میوه ها، سبزیجات، کلم بروکلی، فلفل دلمه، گل کلم و اسفناج تامین کرد.
ویتامین C می تواند به لایه های پوست نفوذ کرده و باعث کلاژن سازی شود. میزان مورد نیاز ویتامین E ۴۰۰ واحد روزانه است که در دانه های روغن گیاهی و سبزیجات برگی شکل وجود دارد که در کاهش خشکی و زبری پوست موثر است.
ـ ویتامین A برای ترمیم بافت پوست موثر است و در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و درکاهش چین و چروک، کنترل خوب آکنه و بهبودی نسبی پسوریازیس موثر است.
ـ کاهش ویتامین B می تواند به درماتیت، خارش و واکنشهای پوستی و ریزش مو منجر شود، بنابراین در رژیم غذایی جهت بدست آوردن ویتامین B می توان از برنج، موز، تخم مرغ و … استفاده کرد.
ـ نیاسین از ویتامین های اختصاصی گروه B است که به رطوبت و جوانی پوست کمک می کند. همچنین خاصیت ضد التهاب داشته و در خشکی و تحریک پذیری پوست و روشن تر شدن رنگ پوست موثر است.
ـ ویتامین K به صورت موضعی در کاهش خطوط تیره دور چشم موثر است.
بیش از ۲۰۰۰ ترکیب آنتی اکسیدان در غذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین های C, E و بتاکاروتن و نیز ماده مغذی سلنیوم مهم هستند.
میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار، دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.
ـ بتاکاروتن: پیش ساز ویتامین A است. این ترکیب در سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی یافت می شود. از جمله هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو و زردآلو.
ـ سلنیوم: بهترین منابع غذایی آن: ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر است.
طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی اکسیدانها در پوست میوه ها وجود دارد شاید به همین دلیل است که مصرف میوه ها با پوست می توانند مفید تر باشد از جمله این میوه ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب اثرات ضد سرطان دارد، در پوست سیب درختی ۸۷% بیشتر از مغز میوه است.
خیار میوه ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار با پوست میزان ۵ میلی گرم سیلیکا به بدن اضافه می کند. این ترکیب خاصیت کلاژن دارد.
بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن، آنتی اکسیدان ها نقشی در کند کردن روند پیری ندارند و در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب توسط رادیکالهای آزاد نیست.
ابانک : اثرات تغذیه مناسب بر پوست

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *