خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه ساکیولنت

آشنایی با گیاه ساکیولنت

freaquent-vars-featureگیاه آب‌دار گیاه گوشتی یا ساکیولنت، گیاهانی هستند که با ذخیره آب در برگ‌‌های گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی مناطق گرم و خشک تطبیق داده‌اند. گیاهان آب‌دار را نباید با کاکتوس اشتباه گرفت؛ کاکتوس‌ها گیاه آب‌دار هستند اما همه گیاهان آب‌دار، کاکتوس نیستند.درادامه مطلب زیر با ساکیولنت ها بیشتر آشنا شوید.

ساکولنت یا ساکیولنت یا به اصطلاح گیاهان گوشتی به دسته ای از گیاهان گفته می شود که قادر به ذخیره ی آب در اندام های مختلف خود مانند ریشه، برگ و ساقه بوده و به همین دلیل توانایی تحمل گرما و کم آبی های طولانی را دارند. کاکتوس ها دسته ای از ساکولنت ها (گیاهان گوشتی) هستند که به خاطر تفاوت هایی خاص به طور مجزا در خانواده ای به نام کاکتاسه (Cactaceae) دسته بندی می شوند که به صورت خلاصه می توان این جمله را به کار برد که هر کاکتوس یک ساکولنت است ولی هر ساکولنتی کاکتوس نیست. تفاوت اصلی کاکتوس ها با سایر ساکولنتها وجود آرئول است. آرئول یا Areoles برآمدگی هایی بر سطح کاکتوس ها هستند که محل رویش خارها ، ساقه و جوانه های جانبی (پاجوش) ، گلها و میوه هستند و معمولا دارای یک یا چند تیغ بزرگ، تعداد زیادی تیغ بسیار ریز (گلوشید) و یا تارهای پشمی شکلی می باشند. سایر ساکولنت ها با وجود داشتن تیغ (در برخی گونه ها) فاقد آرئول هستند. با وجود آنکه کاکتوس ها هم ساکولنت هستند اما کلمه ی ساکولنت فقط در مورد گونه هایی به کار می رود که در خانواده ی کاکتاسه قرار ندارند. پس لفظ کاکتوس فقط و فقط در مورد گونه های خانواده ی کاکتاسه بایستی به کار رود.

 

روش نام گذاری کاکتوس ها و ساکولنت ها: کاکتوس ها و ساکولنت ها دارای گونه های بسیاری هستند که هر گونه از حیث برخی صفات با هم مشترک هستند و به همین دلیل در یک دسته قرار می گیرند. هر گونه نیز دارای واریته های زیادی است که با اینکه از یک گونه هستند ولی دارای تفاوت های ظاهری از نظر شکل و تیغ و گل هستند. برای نام گذاری کافیست ابتدا نام گونه را ذکر کرده و در ادامه نام واریته را قرار دهیم. مانند Echinocactus grusonii که اشاره به واریته ای به نام grusonii از گونه ی Echinocactus دارد.                                               منبع : http://wikicactus.com

 

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *