خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه خال صورتی

آشنایی با گیاه خال صورتی

Hypoestes1-225x300

این گیاه با رنگ های جذاب خود در کنار گیاهان دیگر، جلوه زیبایی به آپارتمان یا باغچه شما می دهد.گیاه خال صورتی یک گیاهِ زیبا با برگ‌های خالدار است که در مقابلِ گیاهانِ دیگر بسیار جذاب به نظر می‌رسد. آن‌ها را میانِ توده‌ای از سرخس‌ها و پیچک‌های سبز رنگ قرار دهید تا تضاد زیبایی در رنگ‌هایشان نمایان شود.درادامه مطلب زیر با این گیاه آشنا شوید.

رایج‌ترین نوعِ موجودِ این گیاه در بازار نوعِ صورتی آن است، اما در سال‌های اخیر پرورش دهندگان انواعی را در رنگ‌های سفید و قرمز نیز پرورش داده‌اند. آن‌ها همچنین گیاهانی را با رنگ‌های پُررنگ‌تر و تضاد‌های درخشان‌تر پرورش داده‌اند، که بیشتر جلوه می‌کنند.
پرورش گیاهِ خال صورتی زیاد دشوار نیست و تنها نقطه ضعفِ آن‌ها معمولاً طولِ عمرِ کوتاه‌شان است. پس از گلدهی گیاه می‌خوابد و یا می‌میرد. بنابراین بهتر است در هر بهار گیاهانِ جدیدی خریداری کرده و یا سعی کنید که گیاهانِ جدیدی را از آن بگیرید. البته باید بگوییم که تکثیرِ این گیاه آسان و یا سریع نیست.
شرایط مناسب برای پرورش:
نور:

نورِ درخشان بهترین گزینه است. اگر این گیاه را در نورِ کم رشد دهید، برگ‌های آن به طورِ یکپارچه سبز می‌شوند که با ویژگی زیبای این گیاه (ترکیبِ رنگِ سبز و صورتی) در تضاد است. اگر گیاه‌تان به قدرِ کافی رنگارنگ نیست، آن را در معرضِ نورِ مستقیم آفتاب قرار دهید تا رنگ‌ها پررنگ‌تر شده و تضادِ بیشتری نیز پیدا کنند.
آب:

خاکِ گیاه را در فصلِ تابستان که فصلِ رشد است، مرطوب نگه داشته و در زمستان میزانِ آبیاری را کاهش دهید. اگر گیاه‌تان گل داد و پس از آن به فازِ خواب وارد شد، میزانِ آبیاری را به طورِ قابلِ توجهی کاهش دهید و به همین نحو به طورِ مرتب آبیاری را ادامه دهید تا اولین نشانه‌های رشد پدیدار شود.
تقویت کننده: در طولِ فصلِ رشد، با یک تقویت کننده مایع گیاه‌تان را تقویت کنید، این کار موجبِ افزایشِ گلدهی می‌شود.
خاک:

یک خاکِ سبک، با زهکشیِ بالا بسیار مناسب است. می‌توانید از خاک‌های غنی شده و تقویت شده نیز استفاده کنید.
تکثیر:
این گیاه می‌تواند از طریقِ بذر و یا قلمه تکثیر شود. اگر می‌خواهید این گیاه را از دانه پرورش دهید، دانه‌ها را در اوایلِ بهار، در داخلِ خانه و مکانی آفتابگیر بکارید و هنگامِ جوانه زنی، سرِ جوانه‌هایی که ضعیف ترند را با نیشگون قطع کنید. به آن‌ها به میزانِ کافی آب بدهید و آن‌ها را زیرِ نورِ درخشانِ خورشید قرار دهید تا بهترین رنگِ گیاه را داشته باشید.
شما می‌توانید این گیاه را از طریقِ قلمه زدنِ ساقه نیز تکثیر کنید اما این کار چندان رایج نیست؛ زیرا این گیاه بسیار کُند ریشه می‌کند؛ بنابراین باید صبور باشید و از هورمون‌های ریشه دهی استفاده نمایید.
تعویضِ گلدان:
در بهار و یا در هنگامی که ریشه‌های گیاه گلدان را پُر کرده‌اند، باید گلدان را عوض کنید. در واقعِ اکثرِ این گیاهان بیش از یک یا دو سال قبل از شکوفه دهی زنده نمی‌ماند و در صورتِ زنده ماندن نیز بسیاری از مردم پس از شکوفه دهی و وارد شدنِ گیاه به فازِ کُمون (خواب) به خود زحمتِ نگه داریِ گیاه را نمی‌دهند. اگر رشدِ گیاه‌تان در اواسطِ تابستان متوقف شد، به احتمالِ زیاد ریشه‌ها گلدان را پُر کرده‌اند؛ بنابراین بهتر است گلدانِ گیاه را تعویض کرده و گلدانِ بزرگتری در اختیارش قرار دهید.

مترجم: مریم خالقی
منبع: http://houseplants.about.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *