خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه برگ بیدی

آشنایی با گیاه برگ بیدی

5518_tradescantia_zebrina_early_september_05_kf2cبرگ‌بیدی (نام علمی: Commelina) نام یک سرده از تیره برگ‌بیدیان است.درادامه مطلب زیر با این گیاه زیبا که مناسب آپارتمانهاست آشنا شوید.

سال‌ها پیش، قبل از اینکه پرورشِ گیاهان به یک تجارت تبدیل شود، هر زنِ خانه داری می‌دانست که چگونه باید گیاهِ آپارتمانی برگ بیدی را پرورش دهد. باغبانان نیز قلمه هایِ این گیاه را باه همسایه‌ها و دوستانِ خود هدیه می‌دانند و این گونه بود که این گیاه از محلی به محلِ دیگر انتشار پیدا می‌کرد.

مراقبت از گیاه برگ بیدی

این گیاه به نورِ غیر مستقیم و درخشان نیاز دارد. اگر نور بیش از حد کم باشد، طرحِ رویِ برگ‌ها از بین می‌رود. خاکِ گیاه را همواره مرطوب نگه دارید اما به یاد داشته باشید که نباید به این گیاه مستقیماً از تاجِ آن آب بدهید (فقط به خاکِ گیاه آب بدهید) چون اینکار موجبِ پوسیدگی و فسادِ برگ بیدی می‌شود. باید در زمستان که خاکِ گیاه کمتر خشک می‌شود میزانِ آبیاری را کم کنید. گیاه را به طورِ مرتب با آب اسپری کنید. به صورتِ ماهانه گیاه‌تان را با یک تقویت کننده مایعِ نیمه قوی تغذیه کنید.
نکته مهمِ دیگر در پرورشِ این گیاه این است که شاخه هایِ بلندِ آن را کوتاه کنید. طولِ شاخه‌های را به میزانِ ¼ کم کنید تا تولیدِ شاخه‌های جدید و پُرپشت گیاه را تقویت نمایید.
یکی از دلایلِ اصلیِ این پرسش که «چگونه باید از گیاهِ برگ بیدی‌ام مراقبت کنم؟»، طولِ عمرِ کمِ این گیاه است. این گیاهِ آپارتمانی زیاد عمر نمی‌کند. مهم نیست که چقدر از او مراقبت کنید، در هر حال این گیاه پس از مدتی برگ هایِ پایه خود را از دست می‌دهد؛ در حالی که ساقه‌های بلند شده به عمرشان ادامه می‌دهند. پس اگر دیدید که مجبورید هر سال گیاه برگ بیدیتان را از نو بعمل بیاورید، تعجب نکنید.

چگونه قلمه هایِ این گیاه را رشد دهیم؟

۳ راه برایِ تجدیدِ گیاه‌تان وجود دارد. اولین راه که مؤثر‌ترین راه نیز هست، این است که ۱۲ قلمه از گیاه‌تان گرفته و انتهایشان را داخلِ یک گلدانِ پر از خاکِ تازه قرار دهید؛ خاک را به مدتِ چند هفته مرطوب نگه دارید. خواهید دید که گیاه‌تان نشانه‌های رشد را ظاهر می‌سازد. همیشه اطمینان حاصل کنید که خاکِ گیاه‌تان استفاده نشده و تازه است. زیرا نمکی که در خاک‌های کهنه و قدیمی شکل می‌گیرد برای این گیاهِ آپارتمانی مضر و سمی است.
همچنین ساقه‌های دراز شده گیاه دوست دارند که در آب ریشه کنند. پس ۱۲ قلمه از این ساقه‌های دراز را گرفته و داخلِ یک لیوان آب قرار دهید. سپس آن‌ها را مقابل یک پنجره رو به آفتاب قرار دهید؛ در عرضِ زمانِ کمی خواهید دید که قلمه‌هایتان ریشه کرده‌اند.
راهِ دیگر تماسِ ساقه‌ها با خاکِ مرطوب است، اطمینان حاصل کنید که ساقه‌تان در تماس با خاک قرار گرفته است، این ساقه در محلِ برخورد با خاک ریشه خواهد کرد و در آن محل گیاهِ برگ بیدی جدیدی شروع به رشد خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با گیاهان آپارتمانی و نگهداری آنها این آلبوم کمک‌تان می‌کند.
مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *