خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل کلماتیس

آشنایی با گل کلماتیس

اتتا

کاشت کلماتیس

برای این منظور در فاصله ۴۵ سانتیمتری دیوار یا درخت مورد نظر، چاله ای در حدود دو برابر قطر ظرف گیاه بکنید و گیاه را در حدود ۵ سانتیمتر پایین تر از سطح خاک بنشانید. خاک کف گودال را با چنگک به هم بزنید و نرم کنید. گیاه را در مرکز چاله گذاشته و دور آن را با خاک پر کنید. خاک اطراف آن را با پاشنۀ خود بفشارید و گیاه را به وفور آبیاری کنید.

خصوصیات کلماتیس

اکثر گیاهان خانواده کلماتیس دارای خصوصیت روندگی هستند. تنها دو گونه از این خانواده هستند که از این خصوصیت پیروی نمی کنند و البته این دو گونه همیشه سبز نیز هستند. به طور کلی چند صد گونۀ مختلف از گیاه کلماتیس در جهان شناخته شده است. اکثر گونه های این گیاه بسیار با دوام هستند و در شرایط سخت آب و هوایی مقاومت می کنند، اما انواع همیشه سبز آنها تنها چند درجه در دمای زیر صفر را می توانند به سختی تحمل کنند.

برای اینکه به باغچۀ کوچک خود جلوۀ بیشتری ببخشید، می توانید از کلماتیس استفاده کنید. کلماتیس به باغبان خود این امکان را می دهد که در طول سال به جز فصلهای سرد، باغچه ای پر گل داشته باشد. برای داشتن چنین باغچه ای، باید از گونه های مختلفی از این گل استفاده کنید که در زمانهای مختلفی گل می دهند. بعضی از گونه های این گیاه در اثر خاصیت روندگی می توانند تا ۹ متر نیز قد بکشند و باید جلوی پیشروی آنها گرفته شود. این گلها غالباً در طول ½متری به بلوغ کامل می رسند.برخی از انواع ترکیب شدۀ آن نیز وجود دارند که فشرده تر هستند و در حدود ½۲تا ½۳ متر قد می کشند.

غالب گونه های این گیاه به صورت تک گلی، گل می دهند اما برخی گونه ها نیز یافت می شوند که به صورت جفت جفت و یا هم جفت جفت و هم تک گلی، گل می دهند. برخی از گونه ها که هم جفت جفت و هم تکی گل می دهند به این گونه می باشند که در فصل قبلی جفت جفت گل می دهند و در فصل بعدی تک تک. در مورد هرس کردن این گیاه، این نکته را باید خاطر نشان کرد که اگر به درستی آن را هرس نکنید ممکن است که دیگر جفت جفت گل ندهد.

گلهای کلماتیس عموماً تحت تأثیر عوامل محیطی تغییر رنگ می دهند که در بعضی از گونه ها این تغییر قابل ملاحظه تر از بقیه است. به عنوان مثال نور مستقیم، ممتد و طولانی خورشید می تواند تأثیر زیادی در تغییر رنگ کلماتیس داشته باشد. گونه هایی با رنگهای عمیق و غلیظ، اگر در سایه قرار داده شوند رنگ خود را بهتر حفظ می کنند. هنگامی که فصل گل دادن تمام می شود، گلها به تخم گل تبدیل می شوند که از این نظر نیز زیبا می باشند و حتی می توان آنها را برای کارهایی نظیر تزئین و درست کردن کاردستی مورد استفاده قرار داد. در صورت رها کردن آنها در زمستان، تا مدتی باقی می مانند.

اکثر گلهای کلماتیس دارای بو می باشند اما هیچ یک از گونه های آن به شدت عطرآگین نیستند. با اینکه رایحۀ این گلها زیاد قوی نیست اما حجم بالای گلهای موجود بر روی گیاه باعث ایجاد فضایی آکنده از عطر و بو در محیط می شوند.

برای نگهداری از کلماتیس به پاره ای از موارد باید دقت کنید. کلماتیس در صورتی که بتواند شش هفته به حالت سکون یا خواب برود، می تواند بسیار بهتر گل دهی کند. اگر دمای هوا در شب در حدود ½۷ درجۀ سانتیگراد یا سردتر باشد، گیاه را به مدت یک هفته به خواب می برد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *