خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با کوکوبیت

آشنایی با کوکوبیت

COCO_PEAT-300x225کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می‌شود. کوکوپیت معمولاً به صورت فشرده به بازار عرضه می‌شود و مصرف کننده نهایی با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می‌کند. بعد از افزودن آب، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می‌تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود.درادامه مطلب زیر با کوکوبیت آشنا خواهید شد.

Cocopeat کوکوپیت

کوکوپیت نوعی کمپوست است که از الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل تهیه میشود. این ماده دارای خواص خاصی در نگهداری رطوبت و تخلخل هوایی و pH مناسب برای کاشت گیاهان و … است از این رو از این ماده به وفور در باغبانی امروزه استفاده میشود. کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند سریلانکا، هندوستان و … وارد کشور میشود.

کوکوپیت به صورت قالب فشرده شده حمل و نقل میشود و در مقصد به آن آب اضافه میکنند تا دوباره به صورت پودر در آمده و قابل مصرف بشود.
قالبهای کوکوپیت بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی میشوند.

به دلیل خواص فیزیکی خاص کوکوپیت در کشتهای هایدروپونیک به وفور از این ماده استفاده میشود. ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی معمولا نسبت ۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت است. (این ترکیب در مورد گیاهان مختلف تفاوت داشته و عامیت ندارد)

امروزه در گلستان علی ما کوکوپیت را به جای خاک برگ سنتی استفاده میکنیم و در اغلب گیاهان خانگی نتیجه خوبی گرفته‌ایم. تحقیقات دانشگاهی روی این ماده روز به روز بیشتر میشود استفاده از کوکوپیت امری رایج در باغبانی روز است.

استفاده از کوکوپیت برای بستر قلمه‌زنی و کاشت بذر نتایج خوبی در پی دارد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *