خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش گل ماندویلا

آشنایی با پرورش گل ماندویلا

634628_wg5Xak6Qگل ماندویلا ( Mandevilla ) از گیاهان گرمسیری به شمار می‌رود. این گیاه به شکل شیپوری و معمولا به رنگ صورتی است. درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش این گیاه آشنا شوید.

این گل از گیاهان مقاوم در برابر سرما نیست و حداقل دمای مورد نیاز آن ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر در مناطق استوایی زندگی می‌کنید باید گل را داخل خانه بیاورید تا به دلیل دمای بالا آسیب نبیند. بهتر است گل را داخل پاسیو یا حیاط خلوت نگه دارید تا فضای کافی برای رشد را داشته باشد.

شرایط رشد ماندویلا

در زمانی که هوا در فصل پاییز و زمستان سردتر است، باید این گل داخل گلخانه یا خانه قرار بگیرد. ماندویلا در طبیعت می‌تواند تا ۳۰ متر رشد کند، در فضای باز این گیاه مانند گیاه پیچک عمل می‌کند و دور ساختمان یا هر مکانی که در اطرافش باشد می‌پیچد. ماندویلا آپارتمانی به نور خورشید، خاک مرطوب و غنی با مقادیر بالای مواد آلی نیازمند است. ماندویلایی که در طبیعت رشد کند نیاز به آبیاری و کود دهی هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان دارد، بهترین کود برای این گیاه کودهای حاوی فسفر بالاست.
این گیاه در زمستان به خواب زمستانی می‌رود و ممکن است برخی از برگ‌های خود را از دست بدهد اما در فصل بهار و زمانی که هوا گرم‌تر می‌شود دوباره برگ خواهد داد. بهترین دمای شبانه برای ماندویلا، دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

ماندویلا به عنوان گیاه آپارتمانی

جابه‌جا کردن این گل از بیرون به خانه، در رشد آن اثرگذار است؛‌ بنابراین خیلی مهم است که شما بدانید از این گیاه داخل خانه چطور محافظت کنید. تا زمانی که ماندویلا بیرون از خانه رشد می‌کند و شرایط آب و هوایی نیز مناسب است، از آوردن آن به داخل خانه جلوگیری کنید.
ماندویلا گیاه پرتوقعی است و نیاز به شرایط ویژه دارد تا رشد خوبی داشته باشد. این گیاه در زیستگاه خود، در هر فصل بین ۷ تا ۱۰ متر رشد می‌کند و این رشد را در گلدان یا جعبه گل ندارد. برای نگه‌داری این گیاه در خانه باید هر چند ماه یکبار، برگ‌ها و شاخه‌ها را مرتب کنید.
محیط گلخانه برای این گیاه ایده آل است، می‌توانید برای رشد بهتر این گل را نزدیک پنجره‌ی آفتاب‌گیر بگذارید اما باید در نظر داشته باشید که گیاه شما از آفتاب سوزان ظهر آسیب نبیند. اگر گیاه آپارتمانی ماندویلا را در خانه دارید از این‌که گل نمی‌دهد تعجب نکنید، اگر دوست دارید گیاه شما شکوفه و جوانه بزند باید گیاه را در معرض نور مصنوعی زیاد قرار دهید. البته به یاد داشته باشید ماندویلا در خواب زمستانی خود گل نمی‌‌دهد.

مراقبت از ماندویلا داخل خانه

برای مراقبت از گل ماندویلا در خانه نباید بگذارید گیاه بیش از ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر شود، اگر بیش از این اندازه شد آن را هرس کنید. اگر رشد گیاه شما زیاد بود، گلدان را در یک منطقه خنک و کم نور قرار دهید، دمای بین ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای این گل مناسب است.
در طول خواب زمستانی، میزان آبیاری را تا نصف کاهش دهید. برگ‌های مرده را هرس کنید تا در بهار گیاه بتواند رشد دوباره و خوبی داشته باشد. زمانی که ماندویلا را داخل آپارتمان نگه داری می‌کنید باید خاک آن خشک باشد تا از پژمردگی گیاه جلوگیری کند.
در زمستان گیاه را در مکانی با هوای معتدل نگه‌داری کنید، برای داشتن شکوفه، در ابتدای بهار ماندویلا را به محلی آفتابی انتقال دهید تا شروع به جوانه زدن کند. هر دو هفته یکبار، به گیاه کود حاوی فسفر بالا دهید تا رشد خوبی داشته باشد.

مطلب انواع گیاهان آپارتمانی قرمز را اینجا بخوانید.

مشاهده آلبوم پرورش انواع گل های صورتی آپارتمانی

مترجم: کوروش نظری
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *