خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش و نگهداری گل کلیویا

آشنایی با پرورش و نگهداری گل کلیویا

clivia-miniataکلیویا(نام علمی: Clivia) نام یک سرده از تیره نرگسیان است.درادامه مطلب زیر شما را با اصول پرورش ونگهداری گل کلیویا درخانه آشنا خواهیم کرد.

یکی از مرغوب ترین گیاهان آپارتمانی، گل کلیویاست که بی شک با پرورش آن در خانه، از دیدن گل های شیپوری و قرمز رنگ آن لذت می برید.

گیاهان کلیویا (Clivia) بومی آفریقای جنوبی بوده و بسیار مورد علاقه بهره برداران هستند. اسامی این گیاهان ویژه از نام فلورنتینا کلایو (Florentina Clive) گرفته شده و بسیارمنحصر به فرد هستند که همین امر باعث قیمت گران آن‌ها شده است.

اگرچه بسیاری از کلیویاها به عنوان گیاهان مناسب آپارتمانی پرورش داده می‌شوند اما در مکان‌های مناسب نیز می توانند خارج از منزل به عنوان گیاهان غیر آپارتمانی پرورش داده شوند. هرچند که این گیاهان باید در طول زمستان به محیط‌های داخلی انتقال داده شوند. جذابیت گیاهان کلیویا را می‌توان در داشتن گل‌های دلفریب دانست که از رنگ‌های نارنجی کم رنگ تا قرمز متغیر هستند. گل‌های معطر و شیپوری مانند آن؛ شبیه گل‌های گیاه آماریلیس اما کوچکتر از آن‌ها هستند و برخلاف آماریلیس، کلیویاها برگ‌های خود را در طول سال نگه می‌دارند.

پرورش کلیویا

کلیویاهایی که در منزل نگهداری می‌شوند روشنایی و نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند در حالی‌که آن‌هایی که در محیط‌های بیرون نگه داشته می‌شوند نیاز به سایه دارند. آن‌ها همچنین به خاک غنی با زهکشی خوب یا محلول‌های غذایی که جایگزین خاک هستند علاقه دارند. کلیویا غالبا از بهار تا پاییز شکوفاست، در این مدت گیاه باید در طول روز در دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر و در شب در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و نه کمتر نگهداری شود. بعد از یک دوره خشکی و خواب در فصل پاییز، کلیویاها معمولا در زمستان شروع به گل دهی می‌کنند (حدود ماه بهمن).

بدون گذراندن این دوره استراحت و خواب، گیاه به جای گل دادن به روند تولید برگ‌های خود ادامه می‌دهد. این گیاهان همچنین زمانی که روی گلدان پوشانده می‌شود بهتر گل می‌دهند.

نگهداری از گیاه کلیویا

اگرچه کلیویا چندان حساس نیست ولی مراقبت و نگهداری از این گیاه نسبتا مهم و از طرفی ساده است. خاک این گیاه باید تا حدی مرطوب نگه داشته شود اما بین دفعات آبیاری‌های کامل اجازه داده شود که خاک کمی خشک باشد. همچنین این گیاهان باید هر ماه یکبار کود دهی شوند.
کلیویاهایی که در خارج از منزل نگهداری می‌شوند را در اواخر پاییز جهت دوره‌ی خواب زمستانی به داخل انتقال دهید که این زمان باید حدود ۱۲ تا ۱۴ هفته طول بکشد. در طول این زمان آب و کوددهی به گیاه را محدود کرده و تنها به اندازه‌ای آب دهید که این گیاهان آب برگ‌های‌شان را حفظ نمایند. بعد از دوره استراحت به تدریج می‌توانید آبیاری و تغذیه معمول را از سر بگیرید. در عرض یک ماه یا بیشتر شما غنچه‌های گل را در این گیاه مشاهده خواهید کرد. زمانی‌ که خطر سرمازدگی برطرف شد در صورت علاقه می‌توانید کلیویا را به مکان دارای سایه در خارج از منزل برگردانید.

مهم ترین نکات درباره نگهداری کلیویا

گل‌های کلیویا‌ جابه جایی و دست خوردگی در ناحیه ریشه را دوست ندارند اگرچه عوض کردن گلدان می‌تواند هر ۳ تا ۵ سال یکبار در بهار زمانی که گل‌ها از بین رفته‌اند انجام شود. با اینکه تکثیر این گیاه مشکل است، تکثیر از طریق جدا کردن ریشه‌ها بهترین روش است. حال آنکه شما می‌توانید از طریق بذر نیز این گیاه را تکثیر کنید که در این صورت به طور معمول ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد تا گیاه گل بدهد در حالی‌که ظهور برگ‌ها ۱ تا ۲ سال زمان می‌برد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *