خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه کاشت گوجه فرنگی سالم

آشنایی با نحوه کاشت گوجه فرنگی سالم

200px-Tomatoes-on-the-bushگوجه فرنگی (نام علمی: Solanum lycopersicum) میوه‌ای سرخ‌رنگ و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.درادامه مطلب زیر با نحوه کاشت گوجه فرنگی سالم آشنا خواهید شد.شرایط خوبی را برای کاشت گوجه فرنگی انتخاب کنید
گوجه فرنگی‌ها نیز مانند بقیه سبزیجات در نقاطی که در معرض نور کامل آفتاب قرار دارند و خاکشان زهکشی است به خوبی رشد می‌کنند. اگر گیاه‌تان را در خاکِ سنگین (رُسی) و یا سایه بکارید، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. همچنین بهتر است هر سال گوجه فرنگی‌ها را در نقطه متفاوتی از باغ بکارید، زیرا این کار احتمال شکل گیری بیماری‌ها در خاک را کاهش می‌دهد.
رشد بیماری‌ها را در خاک متوقف کنید
اگر خاکتان ضعیف است، یا امکانِ این را ندارید که هر سال گوجه فرنگی‌هایتان را در نقطه متفاوتی بکارید، پس آن‌ها را داخلِ گلدان‌ها و یا محفظه‌هایی رشد دهید. اکثرِ گوجه فرنگی‌ها در گلدان‌های بزرگی که پُر شده از کود و خاکِ تازه و غنی هستند، به خوبی رشد می‌کنند. فقط اطمینان حاصل کنید که گلدانتان به اندازه کافی بزرگ است، یعنی حداقل ۳۰ سانتی‌متر قطر دارند. برخی گوجه فرنگی‌ها در آخرِ فصل رشد تا ارتفاعِ ۱۸۰ سانتی‌متر قد می‌کشند.
انواعِ متناسب با موقعیتِ خود را انتخاب کنید
در واقع صد‌ها نوع گوجه فرنگی در بازار وجود دارد. انواعِ مختلفِ این گیاه با شرایطِ متفاوت سازگار است. برای مثال دانشگاه فلوریدا منتشر کرده است که نوعِ «خورشیدی» این گیاه در شرایطِ گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. همچنین گونه‌های شمالی به گونه‌ای تربیت و دستکاری شده‌اند که به سرعت میوه بدهند و این راه حلِ خوبی برای مناطقی با فصلِ رشدِ کوتاه است. با متخصصان کشاورزیِ ناحیه زندگیِ خود مشورت کنید تا به شما بگویند کدام نوع برای کشت در منطقه شما بهترین انتخاب است.
یکی دیگر از راه‌ها برایِ جلوگیری از بیماری‌ها انتخابِ اقلامی است که در برابرِ بیماری‌ها مقاومند. معمولاً بر رویِ این گیاهان برچسبی از یک سری حروفِ مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه در برابر این بیماری‌ها مقاوم است.
از آن‌ها خوب مراقبت کنید
شرایطِ نامساعد، گیاهان را ضعیف کرده و در برابرِ ابتلا به بیماری‌ها مستعد می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که گوجه فرنگی‌هایتان در زمانِ خشکی به خوبی سیراب و در طولِ فصلِ رشد به خوبی تغذیه می‌شوند. برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز و همچنین حفظِ رطوبتِ خاکتان، چند سانتی‌متر مالچ بر روی سطح خاکتان پخش کنید. مالچ همچنین می‌تواند از انتقال بیماری‌ها از خاک به گیاه (که از طریقِ پاشیدنِ خاکِ آلوده هنگامِ آبیاری به روی برگ‌ها به وجود می‌آید)، جلوگیری کند.
همچنین خیس شدنِ شاخِ برگ گیاه گوجه فرنگی، این گیاه را مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی می‌کند، بنابراین بهتر است که به جایِ آبیاری بارانی شکل و اسپری کردنِ آب بر روی گیاه، از روش های دیگری مانندِ آبیاری قطره‌ای یا جذبی استفاده نمایید. اما اگر امکان این نوع آبیاری را ندارید و می‌خواهید از بالا به گیاه‌تان آب دهید، این کار را قبل از ظهر انجام دهید تا برگ‌ها قبل از غروبِ خورشد و سرد شدنِ هوا در شب، فرصت خشک شدن داشته باشند.
میوه‌های شکافته شده و ترک خورده
هنگامی که میوه‌ها می‌شکافند و یا ترک می‌خورند، علت این است که بیش از حد آب و موادِ غذایی دریافت کرده‌اند. بنابراین میزانِ آبدهی و تقویت خاک را کمی کاهش دهید تا میوه‌هایتان ترک نخورند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *