خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه کاشت گل رز

آشنایی با نحوه کاشت گل رز

یییییگل رز در بسیاری از بخش‌های ایران بخوبی می‌روید همچنین در اکثر بخش‌های خاورمیانه، اروپا و روسیه نیز به فراوانی یافت می‌شود. این گیاه برای مصارف صنعتی بیشتر در کشورهای بلغارستان، ترکیه و فرانسه کشت می‌شود.درادامه مطلب زیر با نحوه کاشت رز آشنا خواهید شد.

رز را می‌توان با ریشه عریان یا در گلدان خریداری کرد. اغلب اگر با گلدان خریده شوند، بر روی ریشه‌های خودشان رشد خواهند کرد (پیوند زدن روی ساقه زیرزیمنی).

گیاه‌هایی که با ریشه عریان یا در گلدان خریداری می‌شوند، دارای مزیت‌های مختلفی هستند: ریشه عریان شیوه‌ای راحت برای جابجایی گیاه می‌باشد. گل رز داخل گلدان را می‌توانید از گلخانۀ محله خود تهیه کنید. اما اگر در آب و هوایی که دارای زمستانی سخت است، باغبانی می‌کنید استفاده از گلدان، این گل زیبا را بهتر محافظت خواهد کرد.

هنگامی که گیاهِ سفارشی خود را با ریشه ایی عریان دریافت می‌کنید، ابتدا می‌بایست بسته را باز کرده و وضعیت گیاه را بررسی کنید. در صورت مشاهده هر نوع ریشه یا شاخه آسیب دیده فوراً آن را با قیچی هرس کنید تا از ورود هر نوع آلودگی و عفونت به آن جلوگیری نمائید. بهترین کار این است که آن‌ها را‌‌ همان لحظه بکارید، اما همیشه با توجه به شرایط خود اقدام کنید. اگر فعلاً برایتان مقدور نیست، می‌توانید آن‌ها را ایمن در کیسه پلاستیکی مرطوب در یخچال یا در محلی پنهان نگه دارید.

وقتی که آمادۀ کاشت گیاه شدید، یک شب ریشۀ گیاه را در آب قرار دهید. اگر محلول محرک ریشه در دسترستان است (که معمولاً در هر مرکز باغبانی یافت می‌شود)، می‌توانید آن را به آب اضافه کنید.

گودالی با عمق و پهنایی ۱. ۵ برابر ریشه حفر کنید. کود دانه آلی را که آرام حل می‌شود (این کود با کود شیمیایی که ریشه‌ها را می‌سوزاند فرق دارد)، به همراه کمی کود گیاهی به درون گودال بریزید. مقداری خاک در وسط گودال بریزید تا از ریشه‌ها محافظت کرده و از گیر افتادن هوا در زیر زمین جلوگیری کند.

اگر رز شما قلمه شده است، جوانه را یک کم بالای خط خاک بکارید تا ازسرایت باکتری و حشره به تاج ریشه، جلو گیری شود. گیا ه را حتماً طوری بکارید که تاج ریشۀ آن در خط خاک قرار گیرد.

هرس کردن صحیح رز‌ها بسیار مهم است، زیرا بریدن شاخه‌های زائد رز، رویش جوانۀ جدید را تحریک می‌نماید، به کاهش بیماری گیاه کمک کرده، گردش هوا را بهتر می‌کند و همچنین ظاهر جذابی را به گیاه می‌بخشد. بدون در نظر گرفتن نوع رز، همیشه شاخه‌های مرده، پژمرده و مریض را هرس کنید.

یک قانون خیلی ساده هرس کردن برای دسترسی به گردش هوایی موثر‌تر و بهتر، جدا کردن هرگونه شاخه متقاطع و شاخه‌هایی است که جلوی غنچه‌های کوچک‌تر را می‌گیرند. هدف، ساده کردن ساختار گل و حفظ شکل طبیعی آن است. هرسِ جزئی یا مفصل، به نوع رز شما بستگی دارد. مهم است از شکل گیاه‌تان و اینکه آیا گل دهی مکرر دارد یا نه، مطلع باشید.

حفاظت از گیاه رز

باید مطمئن شوید که حشره‌هایی مانند شته، به رز شما آسیب نرسانند. برای کنترل حشرات در گیاه‌های درون یا خارج از خانه (مانند سبزیجات)، صابون حشره کش را امتحان کنید. این محصول طبیعی، حشرات را به سرعت از بین برده، اثری از خود در محیط بر جا نمی‌گذارد و می‌توان تا روز برداشت محصول از آن استفاده کرد. در برخی از نقاط دنیا از صابون حشره کش اسکات اکوسنس «Scotts Eco Sense» استفاده می‌کنند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *