خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه کاشت تربچه

آشنایی با نحوه کاشت تربچه

220px-Radish_3371103037_4ab07db0bf_oترب‌ها با توجه به اندازه، رنگ و زمان لازم برای کشت به انواع و گونه‌های متعددی دسته‌بندی می‌شوند. گروهی از ترب‌ها به منظور تهیه دانه کشت شده و تعدادی دیگر در صنعت دانه‌های روغنی استفاده می‌شوند.درادامه مطلب زیر با نحوه کاشت تربچه آشنا خواهیدشد.

ربچه به سالاد و یا ظرفِ سبزی خوردن شما رنگ و طعم می‌دهد. رنگِ زیبای این سبزی بسیاری از غذا‌ها را اشتها آور و دلپذیر‌تر کرده و طعمِ تند و تیزِ آن سالاد‌ها و سُس‌ها را بسیار خوشمزه می‌کند. می‌توان گفت که این سبزی یکی از مطلوب‌ترین چاشنی هاست. تربچه سریع و آسان رشد می‌کند و علاوه بر آنجایِ بسیار کمی را در باغچه تان اشغال می‌کنند.

نکته: بذر تربچه در عرضِ چند روز جوانه می‌زند. برخی از باغبانان بذر‌های تربچه را در میانِ ردیفِ هویج و یا سبزیجات دیگری که دیر‌تر جوانه می‌زنند، می‌کارند. این کار ردیف‌ها را مشخص و علامت گذاری می‌کند. پس از اینکه هویج‌ها جوانه زدند شما می‌توانند تربچه را بیرون کشیده و دور بیندازند یا بیرون کشیده و بخورند.
تربچه بسیار سریع رشد می‌کند و شاید سریع‌ترین برداشت را در میانِ تمامِ سبزیجات داشته باشد. این گیاه را می‌توانید بعد از ۲۰ روز برداشت کنید. این گیاه به دلیلِ رشدِ سریعش، محصولِ خوبی برای کاشت توسطِ کودکان به شمار می‌آید. باغبانانِ کوچک شما فوراً جایزه خود را برداشت کرده و بسیار خوشحال می‌شوند.
کاشتِ بذر تربچه
بذر‌های تربچه را در عمقِ ۱.۵ سانتی‌متر از سطحِ خاک بکارید. بینِ بذر‌ها ۴ تا ۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. بینِ ردیف‌ها نیز ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. ما توصیه می‌کنیم که ردیف‌هایی دو تایی از تربچه بکارید و سپس فاصله بیشتری بینِ آن دو ردیف و دو ردیفِ بعدی بگذارید؛ این گونه، دسترسی تان به تربچه‌ها آسان‌تر می‌شود.
نکته: راهکارِ دیگری برای کاشتِ تربچه این است که یک قسمتِ مربع یا مستطیلی شکل را مشخص کرده و بذر‌ها را در سراسرِ آن پخش کنید؛ سپس رویِ آن‌ها خاک نرم و سبک بپاشید.
ترب‌ها دوست ندارند دورشان شلوغ باشد و در صورتی که ترب‌های دیگر یا علف هایِ هرز دورِ آن‌ها را بگیرند، ممکن است محصول ندهند. از بین بردنِ علف‌های هرز برای رشدِ مناسبِ ریشه امری ضروری است.
اگر بذر‌های ترب را هر دو هفته یکبار بکارید، در تمامِ طولی سال تربچه خواهید داشت! البته بهتر است در اواسطِ تابستان کاشتِ آن‌ها را مدتی متوقف کنید، زیرا تربچه هوایِ گرم را دوست ندارد و مانند بسیاری از سبزیجاتِ دیگر در این هوا از بین می‌رود.
فراموش نکنید که تربچه را در فصلِ پاییز بکارید. در باغ پاییزی تان تربچه یکی از محصولاتی است که می‌توانید سریع آن را برداشت کنید.
تعداد روز‌های لازم برای رسیدن
۲۰ تا ۳۰ روز زمان لازم است، البته برخی از انواعِ استوانه‌ای شکل به روز‌های بیشتری برای رسیدن نیاز دارند.
چگونه تربچه پرورش دهیم؟
پرورش تربچه آسان است. تربچه در خاک‌های متوسط رشد می‌کند. مانندِ دیگر سبزیجات تربچه نیز به خاکِ غنی و زهکش به خوبی پاسخ می‌دهد. هنگامی که محلِ کاشتِ تربچه‌ها را در خاکتان آماده می‌کنید، خاک را تا عمقِ ۱۵ سانتیمتری شخم بزنید و به آن تقویت کننده یا کمپوست اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامِ سنگ‌ها و موانع را تا آن عمق از خاک خارج نموده‌اید.
علف هایِ هرز را از میانِ ردیف‌های تربچه بیرون بکشید.
به آن‌ها به میزانِ فراوان آب بدهید.
گاهی وقت‌ها تربچه‌ها رشد نمی‌کنند و اغلب علتِ آن، شلوغ بودنِ اطرافشان و یا آبیاری نشدن به میزانِ کافی است.
آفات و حشرات
حشراتِ جونده ممکن است برخی برگ‌های ترب را از بین ببرند، اما رشدِ کلی تربچه را تحتِ تأثیر قرار نمی‌دهند.
کرم‌های حشره ممکن است واردِ ریشه شده و محصول را به کل از بین ببرند. در این صورت دفعه بعد محصولتان را در نقطه دیگری از خاک بکارید.
بیماری‌ها
به دلیلِ کوتاه بودنِ چرخه رشد این گیاه بسیار به ندرت دچارِ بیماری می‌شود.
سرسختی گیاه
در حالی که تربچه هوای خنک را دوست دارد، اما در یخبندان دوام نمی‌آورد. می‌توانید آن‌ها را قبل از تاریخِ اولین یخبندان بکارید و در صورتی که هوا بیش از اندازه سرد شد، رویِ آن‌ها را در شب بپوشانید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *