خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش گل خورشیدی

آشنایی با نحوه پرورش گل خورشیدی

شclivia-golchi2-300x225کلیویا(نام علمی: Clivia) نام یک سرده از تیره نرگسیان است..درادامه مطلب زیر با این گل زیبا آشنا خواهید شد.

خورشیدی گیاهی است با گلهای بسیار زیبا که معمولا در اواخر زمستان تا تابستان شکوفا میشوند. Clivia miniata از تیره آماریلیداسه است و در جنس کلیویا ۴ رقم وجود دارد که مطرح‌ترین آنها مینیاتا است (با گلهایی به رنگ نارنجی زرد قرمز و دورنگ). زادگاه این گیاه بیشه‌های جنوب آفریقا است. در مناطق گرمسیر به صورت بیرونی و در سایر مناطق در گلخانه‌ها و خانه‌ها نگهداری میشود. ریشه‌اش شبیه پیاز و قطور است.

در ایران دو نوع خورشیدی رایج است. نوع مرغوب‌تر عکس بالا که تعداد گلها در یک ساقه گلدهنده زیاد و عرض برگها پهن است. (به این نوع اصطلاحا نوع هلندی می‌گویند) در مقابل نوع دیگر که تعداد گلها در یک ساقه گلدهنده کمتر و عرض برگها نیز باریک است. (به این نوع اصطلاحا خورشیدی ایرانی میگویند). متاسفانه رنگ زرد خورشیدی در ایران کم‌یاب است.

احتیاط پزشکی: خوردن قسمتهای مختلف گیاه میتواند منجر به شکم درد شود. شیره گیاه نیز ممکن است خارش پوستی ایجاد بکند.

پرورش و نگهداری

تحت شرایط گلخانه‌ای در بستر غنی با مواد آلی پوسیده که خاک نیز داشته‌باشد و با ترکیباتی نظیر خاک برگ و شن‌ و ماسه در محل کاملا روشن ولی دور از تابش شدید خورشید، کاشته و نگهداری میشود. در فصل رشد به آبیاری مفصل نیاز دارد. در این زمان میتوان به طور هفتگی با کودهای کامل کودیاری کرد. تا زمانیکه غنچه‌ها تشکیل بشوند. در زمستان خیلی کم آبیاری میکنند.

تکثیر

بذرها را پس از رسیدن در دمای ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتیگراد کشت میکنند. پاجوشها را در اواخر زمستان یا اوایل بهار میتوان جدا کرد.

بیماریها و آفات

بیماریهای شبه ویروسی و لکه برگیهای باکتریایی و قارچی  بیماری‌ شایعی هستند. آفات مکنده و شپشک‌های آردآلود نیز ممکن است به گیاه حمله کنند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *