خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری گل ژربرا

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری گل ژربرا

Gerbera_lربرا (نام علمی: Gerbera aurantiaca) نام یک گونه از تیره کاسنیان است.این گیاه بومی آفریقاست و نیاز به شرایط گرم و پرنور دارد. دارای دو نوع پا کوتاه و پا بلند می باشد که از پابلند ها بیشتر به عنوان گلهای شاخه بریده استفاده می شوددرادامه مطلب زیر با پرورش ونگهداری گل ژربرا آشنا خواهید شد.

نکاتی برای پرورش گل ژربرا در منزل

اکثر ما با گل بابونه ترانسوال یا بابونه ژربرا (Gerbera) آشنا هستیم، گل ژربرا با درخشندگی خاص خود، شکوفه‌های ماندگار، ساقه کوتاه، شاخ و برگ سبز روشنش بسیار مورد توجه است. گل‌های ژربرا در خارج از منزل نیز نسبتاً به سادگی رشد می‌کنند. اما پرورش آن در داخل منزل ترفندهای خاص خود را دارد. این گیاهان، اغلب به عنوان هدیه داده می شوند و معمولاً در سال یکبار گل می‌دهند قبل از آن که پژمرده شوند. اگر بتوانید آن را در شرایط مطلوب پرورش دهید گل ژربرا ممکن است برای ۲ یا ۳ سال باقی بماند.

چگونه گل ژربرا را در داخل منزل پرورش دهیم؟

گل ژربرا نیاز به یک ترکیب خاص از نور و درجه حرارت معتدل دارد. قراردادن گلدان آن کنار پنجره‌های آفتابگیر ممکن است به دلیل گرمای زیاد، باعث سوختن برگ‌های آن شود. اما بدون داشتن نورکافی هم گیاه، گل نمی‌دهد.
نورآفتاب در هنگام صبح، اغلب بسیار مناسب است. اما مطمئن شوید که گیاه از نورآفتاب در هنگام بعداز ظهر کاملا” محافظت شود. البته گل ژربرا تحمل بسیار خوبی در برابر هوای خنک نیز دارد و مدت زمان بیشتری در دمای بالای ۲۱ درجه سانتی گراد باقی می‌ماند.
اگر این گیاه در مقابل نورغیرمستقیم قرارداده شده است، مطمئن شوید که در تمام طول روز نور به آن برسد. یک لامپ یا نور مناسب در بالای آن روشن نمایید که مکمل نور موجود شود. به خصوص در فصل زمستان.

مراقبت و نگهداری گل ژربرا در داخل منزل

اگر بتوانید نور کافی برای شاداب نگه داشتن این گل را فراهم نمایید. نگهداری گل ژربرا در داخل منزل بسیار ساده است.
زمانی که در سطح خاک احساس خشکی کردید این گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید و اجازه دهید آب کاملاً جذب آن شود، قبل از اینکه آن را در داخل زیرگلدانی قراردهید، تا از زیر آن آب چکه نکند. البته ممکن است این گیاه در خاک خیس زودتر خراب شود.
هنگامی که آن را آب می دهید مراقب باشید تا برگ‌های آن به طور کامل خشک باشد. در ماه‌های زمستان به میزان کمی آن را آبیاری کنید، اما اجازه ندهید که خاک نیز خیلی خشک شود.
تغذیه ماهانه در فصل بهار و تابستان و کودهی منظم برای این گل و برگ‌های آن بسیار مفید است و همچنین کودکافی در فصول پاییز و زمستان.
اگر این گل در مکان مناسب و تمیز نگه‌داری شود قبل از آنکه پژمرده شود خیلی سریع گل می‌دهد. گلهایی که همه شبیه هم هستند. تنها اگر لازم است شاخ و برگ‌های زرد و خراب آن را جدا کنید.
اگر تعداد گلهای آن زیاد و نامنظم شد، هر زمان از سال می توانید آن را در گلدان بزرگتری قرار دهید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *