خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش لوبیا

آشنایی با نحوه پرورش لوبیا

LOBEYAلوبیا نام نوعی گیاه و میوهٔ خوراکی آن است. درسال ۱۵۳۳ میلادی لوبیا به نام مکزیکی اولیه‌اش «ایاکوک» از آمریکا به اروپا آورده شد و از آنجا به سایر نقاط جهان راه یافت[] واکنون همه ساله میلیون‌ها تن به مصرف می‌رسد و یکی از مواد غذایی نسبتاً ارزان و فراوان است.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش لوبیا آشنا شوید.

محل کاشت لوبیا

لوبیا به محلی آفتابگیر، سر پوشیده و به دور از باد، احتیاج دارد که باید با خاک حاصلخیز و مرطوب نیز همراه باشد. برای آماده کردن خاک مناسب برای پرورش این گیاه، خاک را چند بار بیل زده و مواد طبیعی فراوان مانند کود کاملاً پوسیده یا خاک برگ، به آن اضافه کنید. این کار باعث حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک می‌شود. بسیاری از باغبانان معتقدند که باید شیارهای کشت لوبیا را در زمستان آماده نموده، با کود گیاه پوسیده پر کرد و بعد از پوشاندن شیار‌ها در اواخر بهار، لوبیا‌ها را کاشت.

در گلدان نیز می‌توان لوبیا پروش داد. گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۴۵ سانتی‌متر قطر آن بوده و حتماً سوراخ‌های زیادی برای خروج آب داشته باشد. ظرف را به مقدار مساوی از مخلوطی از کود حاوی خاک گل (مخلوطی از خاک رس و شن و گیاه پوسیده) و کودی بدون خاک گل پر کنید.

نحوه نگهداری گیاه

قبل از کاشت گیاه، تکیه‌گاهی برای لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده در نظر بگیرید. با چوب‌هایی به طول ۲. ۴ متر چادری بسازید، به گونه‌ای که سر چوب‌ها را از بالا با نخ ببندید (همانند چادر سرخ پوستان) و یا یک ردیف موازی از چوب بسازید که به چوب افقی‌ای محکم بسته شده باشند. هر یک از این ردیف‌ها باید ۵۰ سانتی متر بوده و در فاصله ۱۵ سانتی متری از یکدیگر قرار گرفته باشند.

چگونگی کاشت بذر

محیط خانه برای رشد مطمئن و سریع بذر، مخصوصاً بذر لوبیای بالا رونده، بسیار مناسب است. در نیمه فروردین بذر لوبیا را در عمق ۴ سانتیمتری یک گلدان ۷. ۵ سانتیمتری که با کود چند منظوره پر شده، بکارید و خوب به آن آب دهید. سپس گلدان را برچسب زده، بر روی لبه پنجره‌ای که آفتابگیر است، قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از تقریبا ۳ هفته نهال شما آماده کاشتن درمحیط بیرون است. قبل از کاشت، آن را به مدت چند روز در یک گلخانه و یا ایوان خنک قرار دهید تا آمادگی رشد در محیط بیرون از خانه را کسب کند. دیگر اینکه می‌توانید لوبیای بالا رونده و کوتاه را در نیمه دوم ماه اردیبهشت و یا اواسط ماه خرداد به طور مستقیم در خاک بکارید. دو بذر لوبیا سبز کوتاه را در عمق ۲. ۵ سانتی متری و دو بذر لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده را در عمق ۵ سانتی متری کنار تیرک بکارید و سپس آب دهید. پس از رشد، یکی از دو گیاه را که کوچک‌تر و ناسالم بوده، بیرون آورید. حواستان باشد که گیاه در طی رشد به دور تیرک بپیچد.

مراقبت های بعد از کشت

گیاه را باید مرتب و فراوان آب دهید، به خصوص گیاه بالا رونده که نیاز به آب فراوان دارد. در مناطقی که دارای آب و هوای خشکی هستند، دوبار در هفته آب دهی کافی است، هم زمان با غنچه کردن و همینطور شکفتن غنچه‌ها. اطراف گیاه مالچ بریزید تا رطوبت خاک در شرایط خشک آب و هوا، حفظ شود.

برداشت محصول

لوبیا را باید مرتب چید، چون درست است که می‌گویند لوبیا هرچه بیشتر چیده شود، محصول بیشتری می‌دهد. اکثر این گیاهان در نیمه دوم تیر ماه لوبیا داده و اگر از گیاه مراقبت شود، رشد دانه‌های انواع مختلف لوبیا تا فصل سرما و شاید بیشتر از آن ادامه یابد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *