خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با روش قلمه زدن گیاهان

آشنایی با روش قلمه زدن گیاهان

dsc00012

قلمه زدن یک روش غیر جنسی (غیر تناسلی) تکثیر گیاه است که بصورت گسترده در کشاورزی و مهندسی فضای سبز استفاده می‌شود.درادامه مطلب زیر با نحوه قلمه زدن گیاهان آشنا خواهید شد.

بوته های بیشتری درست کنید

اگر گیاه یا بوته ای دارید که به آن علاقه دارید، می توانید بدون خرج و به راحتی، تعداد بیشتری از آن درست کنید و یا حتی به دوستان و عزیزان خود نیز از این گیاه، هدیه دهید. قلمه زدن روش ساده ای برای تکثیر برخی از گیاهان می باشد. از اوایل تیر ماه تا اواخر مرداد ماه، ساقه های جدیدی در گیاهان سبز می شود که می توان از آنها برای قلمه زدن استفاده نمود. آنها را با کمک قیچی، قلمه زده و در خاک نمدار و مرطوب بکارید.

چگونه قلمه بزنید

  1. ساقه های سالم، بدون آفت و بدون گل را انتخاب کنید. چنین ساقه ای را از ساقه اصلی گیاه جدا کنید. آن را درون یک کیسه قرار داده و کمی آب داخل آن بریزید و تکان دهید تا گیاه در مدتی که از خاک دور است، آسیب ندیده و خشک نشود.
  2. طول قلمه باید بین ۵ الی ۱۰ سانتیمتر باشد. برای آماده سازی قلمه، می توانید تنها دو برگ در نوک آن گذاشته و باقی برگها را بچینید. زیرا زمانی که بخواهید آن را در خاک قرار دهید، برگهای پایین ساقه در خاک رفته و خراب می شوند. بیشتر گیاهان در مواد هورمونی مایع و یا پودری بهتر ریشه می دهند.
  3. یک گلدان مناسب را با خاک سبکی که آب را به راحتی رد می کند پر کنید. سطح آن را صاف کرده و چند قلمه را در جداره کناری یک طرف گلدان قرار دهید. آن را طوری در خاک بگذارید که برگها از خاک دور باشند. این گلدانها را به خوبی آبیاری کنید و از خشک شدن آنها جلوگیری کنید. آنها را در جای پر نور قرار دهید.

نگهداری

قلمه ها را همیشه مرطوب نگه دارید تا گیاه ریشه بدهد. روش تشخیص اینکه آیا گیاه ریشه داده است یا خیر به این ترتیب است که سه هفته پس از کاشت قلمه، ساقه آن را گرفته و به آرامی بکشید. اگر ساقه کمی گیر کند نشان می دهد که ریشه داده است. هر ساقه را در گلدان مجزایی بکارید و چند هفته دیگر صبر کنید تا ریشه های جدید و قوی بدهد. پس از اینکه گیاه شما حدود ۱۵ سانتیمتر قد کشید، نوک آن را بچینید تا برگهای بیشتر و تازه تری بدهد.

منبع: www.bbc.co.uk

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *