خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص خار مریم

آشنایی با خواص خار مریم

100گیاه خار مریم با نام علمی Silybum marianum ( سیلیبوم ماریانُم) و یا همچنین شناخته شده در نزد مردم ایران با اسم ماری تیغال و با نام های شناخته شده در جهان از قبیل نام انگلیسی خار شیری(milk thistle) ، marian thistle ، mary thi [۱] و یا خار اسکاتلندی .درادامه مطلب زیر با خواص خارمریم آشنا شوید.

خار مریم به خاطر ارزش دارویی اثبات شده در گذشته در بین سراسر مردم جهان به عنوان نوعی غذا نیز مصرف میشده است. ریشه های این گیاه را میتوان به طور خام یا جوشانده شده بهمراه کره و یا کباب شده خورد ، شاخه جوان آن را میتوان تا ریشه برید و آن را آب پز نموده و مصرف کرد. در گذشته شاخه های خاردار تازه دور گل این گیاه را همانند کنگر فرنگی میخورده‌اند. همچنین ساقه این گیاه را میتوان بعد از پاک کردن ، برای رفع تلخی در طول یک شب در آب خیساند و آنرا به صورت استفاده در خورشت مصرف کرد. برگهای این گیاه را نیز میتوان اول از خارها پاک نمود و بعنوان یک جایگزین برای اسفناج مصرف کرد و یا میتوان به صورت خام آنرا به سالاد اضافه نمود. همچنین میتوان با پاک کردن این گیاه ، یعنی قطع کردن یا ساییدن ساقه و برداشتن برگهای خارمانند اطراف گلها و حذف گلبرگهای صورتی رنگ بصورتی که دانه های آنها از آن جدا نشود ، میتوان کاسه دان گل به همراه دانه های آن را نیز به صورت خام یا جوشانده و یا در سالاد مصرف نمود. همچنین مردمان جنوب ایران (منطقه گراش ، لار و …) کاسه دان به همراه دانه های این گیاه را به ترشی نیز تبدیل مینمایند

سمی بودن برای حیوانات

به علت موجود بودن پتاسیم نیترات در این گیاه ، مشاهده شده که خوردن خار مریم برای گله گاوها و گوسفندان مضر میباشد. وقتی این گیاه توسط نشخوارکنندگان خورده میشود ، باکتری موجود در معده‌ی این حیوانات ساختار مواد شیمایی را میشکند و باعث تولید نیترات یونی میشود. درنتیجه نیترات یونی همگلوبین را به متهیموگلبین تبدیل کرده و از انتقال اکسیژن چلوگیری میکند. نتیجه این اتفاقات باعث آسفیکسی یا اختناق میشود.[۱۳]

عوارض جانبی

خار مریم معمولاً برای مصرف مقدار کم دارای عوارض خاصی نیست. اما درصورت مصرف بیش از حد این گیاه ، عوارض جانبی همچون حساسیت پوستی ، اگزما ، سردرد و تهوع ، ضعیف شدن قوه چشایی ، عرق کردن و ضعف را بهمراه دارد. همچنین خار مریم باعث پایین آمدن سطح قند خون خون میشود . به همین دلیل به افراد داری سطح قندخون پایین و یا دارای دیابت و کسانی که به هردلیل برای آنها داروهای مرتبط با قند خون تجویز شده ، هشدار برای مصرف کردن داده میشود. همچنیان استفاده این گیاه برای زنان باردار و یا در دوران شیردهی باید با احتیاط همراه باشد. خار مریم همچنین در گذشته برای مقوی ساختن شیر مادر به مادران داده میشده اما مطالعاتی در مورد مصرف این گیاه برای زنان باردار نشان داده کمی عوارض جانبی برای آنان به همراه دارد.

داروهای ساخته شده از این گیاه

در پی تحقیقات در مورد این گیاه داروهایی با ترکیبات خاصی در سالهای اخیر ساخته و تولید شده اند. اکثر این داروها به شکل کپسول در وزنهای ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرمی ، عصاره مایع ، محلول، یا جدیدترین داروی تولید شده، ترکیب سیلیبین فسفاتیدل کولین است. تحقیقات انجام شده روی ترکیب سیلیبین فسفاتیدل کولین نشانگر این بوده که این نوع دارو دارای تاثیر بیشری نسبت به موارد طبیعیست، چراکه فسفاتیدل کولین که یکی از اجزای کلیدی موجود در سلول بوده و باعث میشود ، سیلیبین بهتر و آسانتر وارد محیط سلول شود.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *