خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با اصول پرورش سبزی خوردن در خانه

آشنایی با اصول پرورش سبزی خوردن در خانه

images1خیلی از خانم ها به کاشتن سبزی در خانه بسیار موافق اند ولی به دلیل نداشتن اطلاعات در زمینه اصول کاشت سبزیها این کار برای آنها میسر نیست .درادامه مطلب زیر با اصول پرورش سبزی خوردن اشنا خواهید شد.

انتخاب مکان مناسب

بیشتر سبزی های خوردنی که شما می توانید در حیاط خودتان پرورش دهید، احتیاج به دو فاکتور دارند: نور خورشید و خاکی که خوب زهکشی می شود. این بدان معنی است که اگر به دنبال مکان مناسبی برای پرورش سبزی خوردن هستید باید مکانی را انتخاب کنید که نور خورشید را در طول روز به مدت شش ساعت یا بیشتر دریافت کند و خاک آن به خوبی زهکشی شود.
بسیاری از مردم برای انتخاب مکان مناسب باغچه، دسترسی آسان آن را هم مدنظر قرار می دهند. نزدیک بودن باغچه به خانه و یا آشپزخانه موجب می شود که چیدن سبزی از باغچه به آسانی صورت بگیرد.

آماده سازی خاک قبل از ایجاد باغچه

زمانی که شما مکان مناسب را انتخاب کردید، احتیاج دارید تا خاک آن محل را برای کشت آماده کنید. اگر خاک شما ماسه ای یا خاک رس سنگین است، مقدار زیادی کمپوست به خاک اضافه کنید. اگر خاک در شرایط نسبتا خوبی است، اضافه کردن مقداری کمپوست به خاک، کمک به آماده سازی مواد غذایی مورد نیاز گیاه در زمان رشد آن، می کند. زمانیکه سبزی خوردن های در حال رشد، کود کمپوستی دریافت نمی کنند، به طور معمول دارای مقادیر زیادی از نیتروژن می شوند که موجب رشد سریع سبزی ها خواهد شد اما طعم و عطر آنها را کاهش خواهد داد

انتخاب سبزی ها

انتخاب کردن سبزی هایی که می خواهید پرورش دهید بستگی به این دارد که به چه سبزی هایی برای پرورش علاقه مند هستید. تقریبا همه ی سبزی های خوردنی حداقل برای یک فصل سال در باغچه تان رشد پیدا خواهند کرد و بعضی از آنها سال های سال رشد پیدا می کنند. بعضی از سبزی های خوردنی شناخته شده که بیشتر مردم در ابتدای شروع کاشت از آنها استفاده می کنند، بدین شرح هستند:

  • ریحان
  • پونه ی کوهی
  • رزماری
  • پیاز کوهی
  • نعناع
  • مریم گلی
  • شوید

کاشت و پرورش سبزی خوردن

شما می توانید دانه ی این گیاهان را بکارید و یا گیاه قبلا کاشته شده ی آنها را پرورش دهید. پرورش گیاه کاشته شده بسیار آسان تر از کاشت دانه ی این گیاهان از ابتدا است اما اگر می خواهید که کمتر هزینه کنید، کشت دانه هم کار خیلی سختی نیست. زمانیکه سبزی های خود را کاشتید، اطمینان حاصل کنید که باغچه ی تان به میزان ۵ سانتی متر در هفته، باران دریافت می کند. همچنین از سبزی ها به طور پی در پی برداشت کنید. در بیشتر مواقع، باغبانان تازه کار که به تازگی کشت باغچه ی سبزی خوردن را شروع کرده اند از اینکه با برداشت زیاد به گیاه آسیب بزنند، می هراسند. اما خلاف این باور، درست است. برداشت مکرر از سبزی های خوردن، موجب بیشتر و بیشتر شدن برگ ها خواهد شد که در نهایت مقدار برداشت شما را افزایش می دهد. در آخر فصل، شما می توانید سبزی های برداشت کرده را خشک کنید و یا به صورت یخ زده درآورید. در اینصورت می توانید در تمام طول سال، سبزی خوردن های تازه داشته باشید.
صرف زمان برای کاشت سبزی خوردن، کاری آسان و راضی کننده است. به وسیله ی کاشت و پرورش سبزی خوردن، می توانید به باغ تان زیبایی و به آشپزخانه تان عطر و طعم هدیه کنید.

مترجم: لیلا لباسچی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *